Mange utenlandske statsborgere har ikke skaffet seg elektronisk ID med det høyeste sikkerhetsnivået (nivå 4). Elektronisk ID er nødvendig for å ha tilgang til flere NAV-tjenester.

Eksempler på slike tjenester er hvis du skal registrere deg som arbeidssøker og søke om dagpenger, eller hvis du har sykepenger eller arbeidsavklaringspenger (AAP) og ønsker å kontakte veilederen din. 

En ny app skanner passet ditt 

Tidligere måtte du møte fysisk på et NAV-kontor for å identifisere deg hvis du ikke hadde elektronisk ID. Nå kan du bruke en app som skanner passet ditt. Appen heter Nets Passport Reader. 

  • Norsk D-nummer eller fødselsnummer er et krav for å kunne få elektronisk ID. 
  • Nets Passport Reader finner du i App Store og Google play. 
  • Når du har identifisert deg via Nets Passport Reader, blir søknaden din om elektronisk ID sendt til myndighetene. 
  • Hvis du blir godkjent og får en elektronisk ID, kan du logge på nav.no med høyeste sikkerhetsnivå. 

Gå til Nets Passport Reader 

Problemer med å registrere seg i appen

Mange brukere fra Polen har de siste par ukene forsøkt å registrere seg i appen uten hell. Fredag 12. juni ble det gjort en endring i systemet for brukere med polsk pass, som gjør at de fleste nå skal kunne registrere seg uten problemer.

Grunnen til problemene har vært manglende datagrunnlag i det norske folkeregisteret. Vi oppfordrer de som ikke har klart å registrere seg i appen til å forsøke igjen, slik at de kan logge seg inn på nav.no og bruke tjenestene der.