Publisert 24. mai 2022
Datatilsynet har varslet at de vil gi NAV 5 millioner kroner i gebyr for brudd på personvernregelverket knyttet til CV-basen på arbeidsplassen.no. NAV konstaterte selv bruddet, stengte deler av søket, kontaktet de berørte og meldte saken til Datatilsynet i februar 2021.
NAV behandler store mengder personopplysninger, og vi har gjennomgående gode rutiner for å sikre godt personvern for våre brukere. I denne saken gjorde vi feil. Da er det naturlig at vi får kritikk, og et overtredelsesgebyr. Vi tar personvern på største alvor. Personopplysninger skal være trygge hos oss, og vi skal selvfølgelig følge regelverket, sier NAV-direktør Hans Christian Holte.
Han forteller at NAV jobber kontinuerlig med å utvikle digitale løsninger som gir gode tjenester.
– Da vi utviklet CV-basen var vurderingene av personvern ikke gode nok. Det beklager vi. Vi har lært mye av denne saken.
Bruddet dreier seg om at alle arbeidssøkeres CV-er var tilgjengelige i søket for arbeidsgivere som var pålogget tjenesten på arbeidsplassen.no. Saken ble oppdaget etter at en person kontaktet NAV i september 2020, og i februar 2021 konkluderte NAV med at løsningen var i strid med personvernregelverket. Kort tid etter ble avviket meldt til Datatilsynet. Samtidig ble tjenesten lukket helt ned for CV-ene til personer med oppfølging fra NAV. Kun jobbsøkere som ikke er under oppfølging er nå synlige i søket.
Har ryddet opp
Datatilsynet legger i sitt varslede vedtak vekt på at NAV har håndtert saken godt etter at den ble avdekket.
Det var våre egne jurister som konstaterte bruddet, etter tips utenfra. Det var også NAV selv som meldte saken til Datatilsynet. Da vi først oppdaget bruddet, har vi gjort det vi har kunnet for å rydde opp, stenge tilgangen, informere berørte og endre rutiner. Vi setter pris på at Datatilsynet anerkjenner jobben vi har gjort. Vi har også styrket de juridiske funksjonene i NAV betydelig det siste året, sier Holte.
Personvernet veier tyngst
NAV har en viktig rolle i å bidra til et velfungerende arbeidsmarked, og skal fortsette med arbeidsformidling.
– Det er stort behov for arbeidskraft ute i samfunnet i dag. Arbeidsgivere som har ledige stillinger og ønsker hjelp til å finne kandidater i våre baser kan fremdeles henvende seg til oss, sier Holte.
Han forstår at mange kunne ønsket en enklere og mer åpen løsning, men at personvernet og regelverket må veie tyngst.
– Vi jobber videre med å finne ulike måter å drive mest mulig effektiv arbeidsformidling på, samtidig som vi er trygge på at det er innenfor gjeldende lovverk. Vi ønsker oss digitale løsninger som gjør at arbeidsgivere og arbeidssøkere finner hverandre uten at NAV-personell må gjøre koblingen. Da kan vi konsentrere innsatsen overfor de som trenger ekstra hjelp for å komme seg i jobb, sier Holte.