Nyheter
Ny skjemaløsning på nav.no
Publisert 1. september 2022
Alle pdf-skjema på nav.no blir erstattet av en ny, web-basert skjemaløsning.
Pdf-skjemaene blir lagt om til ny løsning fortløpende for å imøtekomme lovkrav om universell utforming av norske nettsteder. Noen av skjemaene er allerede publisert, og de fleste vil bli publisert i løpet av høsten 2022.
Omleggingen av skjema påvirker NAV Hjelpemidler og tilrettelegging og våre samarbeidspartnere på hovedsakelig to områder:
- Alle pdf-skjema på nav.no blir faset ut og avpublisert, og erstattet med en web-basert utfyllingsløsning. For NAV Hjelpemidler og tilrettelegging gjelder dette blant annet søknader, fullmaktsskjema, returskjema (innleveringsskjema) og bestillingsskjema.
- Word-skjema som en del kommuner har brukt i stedet for å laste ned pdf-skjema fra nav.no, blir ikke lenger oppdatert nå som skjemaene bygges på en helt annen måte.
Hva blir forskjellen?
Den nye, web-baserte fyll-ut-løsningen er dialogbasert og semi-digital. Det fører til endringer i oppbyggingen av skjemaene, og måten man kan bruke det på.
- Semi-digital fordi skjemaene må fylles ut digitalt, før de må skrives ut og sendes på papir.
- Dialogbasert, fordi spørsmålene i skjemaet har betinget visning. Det vil si at bare spørsmål som er relevante ut fra tidligere svar, blir vist. Dette er en av hovedgrunnene til at det ikke vil la seg gjøre å oppdatere og vedlikeholde word-skjemaene som til nå har speilet noen av pdf-skjemaene på nav.no.
- Du kan ikke mellomlagre: Skjemaene fylles ut på en åpen webside. Det vil si at du ikke er logget inn i noen løsning når du fyller ut. Derfor kan du ikke mellomlagre underveis, og heller ikke overlate resten av utfyllingen til noen andre.
Hvorfor ny skjemaløsning?
NAV skal gjøre nettsidene og løsningene universelt utformet, og kan ikke lenger ha en skjemaløsning som ikke innfrir krav til universell utforming. Den nye løsningen gjør det for eksempel mulig for personer med nedsatt syn å bruke skjemaene.
NAV skal også ha en løsning for innbyggere som ikke logger seg inn i våre systemer. Den nye løsningen skal ivareta dette behovet.
Hva med word-skjemaene?
Word-skjemaene som en del hjelpemiddelformidlere i kommunene har brukt i stedet for pdf-skjemaene, blir ikke lenger oppdatert. Vi har forståelse for ulempene dette medfører. Det er ikke mulig å speile skjemaer i utfyllingsløsningen i et word-dokument, så vi finner ingen løsning på det for øyeblikket.
Det er ingen formkrav til hvordan en søknad skal se ut, derfor kan ikke NAV la være å behandle en søknad selv om den blir sendt inn som gammelt word-skjema. Det vil fortsatt bli mulig å laste ned førsteside til skanning via skjemasidene på nav.no (velg "Ettersendelse" i den aktuelle søknaden). Samtidig er det søkers/formidlers ansvar å gi den informasjonen som trengs for å behandle søknaden. Ufullstendige søknader kan gi lengre saksbehandlingstid.
Arbeid med å digitalisere hjelpemiddelområdet pågår parallelt med dette. Noen skjema vil derfor ha et digitalt alternativ for erfarne kommunale formidlere.
Test løsningen
Du kan prøve deg fram og bli kjent med løsningen i skjemaene på Hjelpemiddel- og tilretteleggingsområdet som allerede er lagt om.
Det er ingen risiko ved å prøve seg fram i denne løsningen, da ingen ting blir lagret eller sendt til NAV før du har lastet ned en pdf-fil og sendt den inn.
Pr. 1. september 2022 er følgende skjema publisert og i bruk:
Søknad om tolk til døve, døvblinde og hørselshemmede (NAV 10-07.06)
Søknad om stønad til tilpasningskurs for syns- og hørselshemmede (NAV 10-07.18)
Søknad om førerhund (NAV 10-07.50)
Søknad om servicehund (NAV 10-07.54)
Søknad om stønad til anskaffelse av motorkjøretøy og/eller spesialutstyr og tilpasning til bil (NAV 10-07.41)
Legeerklæring for motorkjøretøy (NAV 10-07.42)
Tilleggsskjema for ergo- eller fysioterapeut i forbindelse med søknad om motorkjøretøy og spesialutstyr / tilpasning (NAV 10-07.43)
Søknad om dekning av utgifter til irislinse (NAV 10-07.15)
Søknad om lese- og sekretærhjelp for blinde og svaksynte (NAV 10-07.30)
Behov for hjelpemidler knyttet til individuell plan (NAV 10-07.23)
Innlevering av tekniske hjelpemidler (NAV 10-07.63)
Søknad om refusjon av reiseutgifter – tekniske hjelpemidler (NAV 10-07.19)
Bestilling av tekniske hjelpemidler (NAV 10-07.05)