Hvem kan hjelpe deg å søke?

Alle som har langvarig behov for hjelpemidler kan søke. Hvis du er usikker på hva du trenger, er det best å søke råd hos noen som kan hjelpe deg. Vi anbefaler at du tar kontakt med helsetjenesten i kommunen du bor. De har god erfaring med å utrede behov og å søke, og vil også kunne følge deg opp hvis du ønsker det. 

Har du behov for tilrettelegging eller hjelpemidler på skolen eller på arbeidsplassen, er det naturlig å ta kontakt med læreren, arbeidsgiveren eller bedriftshelsetjenesten der du jobber. 

Dine rettigheter er de samme uavhengig av om du søker selv eller får hjelp til å fylle ut og sende søknad.

Når rådene du får konkluderer med at du ikke bør søke

Du står fritt til å sende søknad i forlengelse av faglig rådgivning, uavhengig av hva den faglige rådgivningen konkluderer med. For eksempel hvis det ikke er mulig å enes om en hensiktsmessig løsning eller at du får beskjed om at du ikke fyller vilkårene. Det er kun mulig å klage dersom du sender en søknad.

Hva kan du søke om?

Det finnes ingen fullstendig oversikt over alle hjelpemidler du kan søke om. Kanskje er det ikke ett hjelpemiddel du trenger, men en kombinasjon av flere? Kanskje er det tilstrekkelig å tilrettelegge det du allerede har eller bruker, eller få andre tips og råd for å løse ditt behov?

Det finnes et stort utvalg av hjelpemidler og i Hjelpemiddeldatabasen finner du mange av dem. NAV dekker ikke alle produktene i Hjelpemiddeldatabasen; noe må du kanskje kjøpe selv eller få lånt på andre måter.

Finn skjema

Ulike tjenester og produkter har ulike skjema. Hvilke vedlegg som er nødvendige i søknaden får du opplyst i skjemaveilederen. Finn riktig skjema.

Signatur og fullmakt

Søknad om hjelpemidler må bekreftes av deg ved at du signerer på selve søknadsskjemaet eller på et fullmaktsskjema om at en hjelpemiddelformidler søker på dine vegne. Ved å signere på et fullmaktsskjema bekrefter du at det er du som søker om hjelpemidler, og at en kommunal formidler fyller ut og sender søknad på dine vegne. Den som skriver søknaden på vegne av deg skal ha informert deg om dine rettigheter og plikter og hva det søkes om.

Ved å skrive under på søknad eller fullmakt bekrefter du at du er kjent med følgende:

  • Utlånte hjelpemidler er Arbeids- og velferdsetatens eiendom og skal tas godt vare på.
  • Du kan ikke kreve at hjelpemidlene du får utlevert er ubrukte eller av et bestemt merke.
  • Når du ikke har bruk for et hjelpemiddel lenger, skal det leveres tilbake. Les mer om utlevering og tilbakelevering.

Hvor lang tid tar det å få svar på søknaden?

I de fleste tilfeller får du svar på søknaden innen en måned. Maksimal behandlingstid er fire måneder. Søknad om bil tar lengre tid å behandle enn andre hjelpemidler. Les mer om bilsaker.

Kortvarig behov for hjelpemidler

Har du et kortvarig (under to år) og midlertidig behov for hjelpemidler, må du ta kontakt med kommunen du bor i.

Digitale søknader 

NAV utvikler digitale tjenester på hjelpemiddelområdet. NAV er i gang med å digitalisere søknadsprosessen, men vi vil måtte leve med både papirsøknader og digitale søknader en god stund. Foreløpig er digital søknad kun tilgjengelig for et lite utvalg kommuner. Det vil være noen forskjeller mellom digitale søknader og papirsøknader.

Digital søknad er i første omgang kun tilgjengelig for kommunale formidlere som skal søke på vegne av sine innbyggere. Formidlere som skal søke digitalt må ha fått delegert tilgang til søknaden fra sin arbeidsgiver. Vi jobber for å gjøre digital søknad tilgjengelig for personbrukere og andre samhandlere også. Du kan lese mer om digitalisering av hjelpemiddelområdet.

I første versjon av digital søknad er det ikke mulig å signere søknaden. For at kommunal formidler skal kunne søke digitalt må man som hjelpemiddelbruker foreløpig signere på en papirfullmakt som lagres i kommunens systemer. Ambisjonen for videreutvikling av søknaden er at du som bruker kan se søknaden og godkjenne, og eventuelt komme med korrigerende opplysninger, før innsending.

Digitale søknader blir tilgjengelig for deg på Ditt NAV kort tid etter innsendelse. For digitale søknader får du også en beskjed på Ditt NAV når søknaden er mottatt hos NAV. Man kan ikke se søknader sendt inn på papir på Ditt NAV. Les om behandling av personopplysninger på hjelpemiddelområdet.

Hvis du oppdager feil i en søknad som er sendt inn eller er uenig i det som er søkt, anbefaler vi at du tar kontakt med den kommunale formidleren som har sendt inn søknaden.