For frilanstolker
Her finner du informasjon som er aktuell for deg som er frilanstolk og tar oppdrag for NAV.
Viktig melding til frilanstolker som har hatt tilleggsavtale med NAV, se nyhetssak publisert 17. februar 2023.
Ressurskontor for frilansområdet
Ressurskontor for frilansområdet består av åtte personer og er lokalisert ved NAV Hjelpemiddelsentral Oslo, ved tolketjenesten. Vi koordinerer frilansområdet på tvers av NAV Hjelpemiddelsentraler for å sikre enhetlig praksis. Vi samarbeider med frilanstolker, organisasjonene som representerer frilanstolkene og styringsenheten ved NAV Hjelpemidler og tilrettelegging. Oppgavene våre spenner seg fra å behandle honorarkrav fra frilanstolker til å bidra med videreutvikling av tolkeområdet. Vi arbeider med informasjon og retningslinjer og mål og prioriteringer for området.
Hva er en frilanstolk?
En frilanstolk er en tolk som ikke er ansatt i NAV, men som utfører tolkeoppdrag for døve, døvblinde og hørselshemmede etter avtale med tolketjenesten. Frilanstolker har samme utdanning og kan løse samme oppdrag som ansatte tolker.
Rammedokument og avtaler
Arbeids- og velferdsdirektoratet har sammen med Tolkene i Akademikerforbundet (TiA), AVYO, Fagforbundet og Norsk Tjenestemannslag (NTL) utformet dokumentene "Rammedokument om samarbeidet mellom NAV og frilanstolkene" og "Vilkår ved frilanstolkoppdrag".
Dokumentene setter de formelle rammene for samarbeidet mellom NAV og frilanstolkene. Rammedokumentet presiserer at frilanstolken er en selvstendig oppdragstaker som påtar seg enkeltstående oppdrag for NAV.
NAV inngår en databehandleravtale med frilanstolkene. Alle som jobber på oppdrag for NAV må ha en databehandleravtale.
- Rammedokument (pdf)
- Databehandleravtale
- Sjekkliste til databehandleravtalen for NAV og frilanstolk
- Taushetsplikt (pdf)
Digital løsning for frilanstolk
Du logger deg inn via nav.no for å se og melde interesse for oppdrag fra tolketjenestene. Opplæring i digital løsning for frilanstolk på kunnskapsbanken.net.
Den digitale løsningen er under utvikling. Endringer som er spesielt relevant for frilanstolker er samlet i en endringslogg.
Rutiner, frister og skjemaer
Her finner du honorarskjemaer og rutinene som beskriver samarbeid med og formidling av tolkeoppdrag til frilanstolker.
- Frilanstolkrutinene
- Frister for innsending av honorar og utbetalingsdatoer 2023
- Veiledning for innsending av honorarkrav og reiseregninger
- Honorarskjema faglært tolk
- Honorarskjema ufaglært tolk
- Regningsskjema til bruk ved rettstolking
- Arbeidsoppgave og salærfastsetting (Word)
- Følgende på side 1 og side 5 av regningsskjemaet skal skannes og legges ved honorarkravet: Side 1, del 1 – navn og adresse. Side 5, del 6 – dato og klokkeslett.
Takster på tolkeområdet
Lenker
Statens personalhåndbok (lovdata.no):
Kontakt
Honorarkrav og andre henvendelser sendes til frilanstolk@nav.no.
Ressurskontor for frilansområdet NAV Hjelpemiddelsentral Oslo Seksjon Tolk Postboks 324 Alnabru 0614 Oslo
Kontaktpersoner
- Anita Harila, mobil 412 92 868, anita.harila@nav.no
- Hilde Irene Stensrud, mobil 412 91 751, hilde.irene.stensrud@nav.no
- Linn Hege Pettersen, mobil 412 45 497, linn.hege.pettersen@nav.no
- Marit Eriksen, mobil 412 87 183, marit.eriksen@nav.no
- Ragnhild Brevik, mobil 918 53 522, ragnhild.brevik@nav.no
- Sonja Navelsaker, mobil 913 02 477, sonja.navelsaker@nav.no
- Toril Fagereng Wandås, mobil 412 89 422, toril.fagereng.wandas@nav.no
- Wendy Sandnes, mobil 412 88 954, wendy.sandnes@nav.no
Facebookgruppe
Ressurskontor for frilansområdet har en Facebookgruppe vi benytter til fortløpende informasjon. Be om å bli medlem, besvar spørsmål og bekreft at du har lest gruppereglene, deretter blir du godkjent i gruppen.
Ønsker du å motta informasjon på e-post i stedet? Send oss beskjed om dette, så vil det bli sendt en oppsummering av våre innlegg (ikke svar eller diskusjoner i forumet) med jevne mellomrom. Viktig informasjon blir sendt på e-post til alle.