Om innlogging, tilgang og andre tekniske spørsmål
Kan jeg bruke nettbrett eller mobiltelefon?
E-læringskurset eller innsending av egenerklæring er ikke tilrettelagt for gjennomføring på nettbrett eller mobiltelefon.
Jeg klarer ikke å åpne nettsiden, hva kan være feil?
For å åpne nettsiden kreves det at du har en nettleser med internettilgang. Dersom du har tilgang til andre nettsider som www.vg.no og liknende, skal du også ha tilgang til kurset. Dersom du har tilgang til andre nettsider, men ikke kurset, må du ta kontakt med din lokale IT-support.
Jeg prøver å logge meg inn, men mottar ikke svar på epost, hva gjør jeg?
E-posten du skal motta, med tittel «E-postverifikasjon – Opplæring i sykmeldingsarbeid», er en «no-reply»-melding. Enkelte spamfiltre oppfatter den som uønsket post, sjekk derfor om den ligger i søppelposten eller papirkurven i mailsystemet ditt.
Sjekk også om du kan ligge inne med forskjellige e-postadresser, for eksempel hvis du har forsøkt å logge inn tidligere med en annen adresse. Samme e-postadresse må brukes hver gang du logger inn. E-postadressen er brukernavnet. Om du er registrert med én adresse og prøver å logge deg på med en annen, vil systemet oppfatte deg som en ny bruker og prøve å registrere deg.
Vær oppmerksom på at basisversjonen til Norsk helsenett ikke gir tilgang til internett, det gjør derimot Flex-versjonen.
Det kan også ligge andre typer sperrer i systemet, for eksempel brannmurer av sikkerhetshensyn.
Hva gjør jeg når lenken i e-postverifikasjonen ikke er klikkbar?
Hvis lenken ikke fungerer i ditt system, kan du alternativt kopiere den inn i adressefeltet på internett. Den tar deg til et registreringsskjema.
Hvilket passord skal jeg benytte ved innlogging?
Passordet har du mottatt på e-post fra noreply@nav.no (Passord for innlogging til opplæring i sykmeldingsarbeid). Dette benytter du hvis du skal logge deg inn igjen senere.
Hva gjør jeg dersom jeg har slettet e-posten der jeg mottok passord, men ønsker å logge inn på nytt?
Dersom du har slettet denne e-posten, kan du motta passordet ved å benytte tjenesten "Glemt passord?" på innloggingssiden.
Hva gjør jeg når jeg bare har e-post på jobb, og derfra ikke har nettilgang som støtter kurset?
Undersøk med IT-support om det er mulig å få tilgang til e-posten via nettleser (webmail). Alternativet er å opprette en ny e-post (hotmail, gmail e.l.).
Hvor finner jeg HPR-nummeret mitt?
HPR-nummeret ditt kan du finne på nettsiden til SAK (Statens Autorisasjonskontor for helsepersonell). https://hpr.sak.no
Hva gjør jeg hvis jeg ikke har HPR-nummer?
Du må ha HPR-nummer for å få registrert deg og gjennomført kurset eller sendt egenerklæring. Ta kontakt med SAK (Statens Autorisasjonskontor for helsepersonell) (www.sak.no) for videre dialog.
Jeg taster inn HPR-nummeret mitt, men får det ikke godkjent?
Da har du tastet ugyldig HPR-nummer. Tallet skal beså av ni siffer. Dersom du kun har syv siffer, skal du legge på to nuller (00) først i tallrekken. Du må også sjekke om du har skrevet riktig i begge feltene hvor du skal fylle ut HPR-nummer.
Må jeg gjennomføre hele kurset i ett?
Nei, du kan ta pause og gå ut og inn av kurset, men husk å bruke samme e-postadresse som du logget deg inn med. Det som er gjennomført, lagres til neste gang.
Hvorfor klarer jeg ikke å sende inn egenerklæringsskjemaet?
Sjekk om alle felter og bokser er utfylt eller krysset av.
Jeg trykker på knapp for gjennomført kurs i emnet trygdemedisin (Grunnkurs B i spesialiteten allmennmedisin) i skjemaet, og resten av skjemaet forsvant.
Dette er etter hensikten da du ikke trenger å fylle ut hele skjemaet dersom du har gjennomført dette kurset. Hvis du ønsker å åpne hele skjemaet i igjen, er det bare å fjerne krysset for kurset i emnet trygdemedisin.
Jeg angrer på noe jeg skrev inn i egenerklæringsskjemaet. Kan jeg endre dette?
Det er mulig. Logg inn på egenerklæringen og fyll inn ny informasjon. Ny informasjon vil lagres på det HPR-nummeret du har fylt inn.
Hvorfor klarer jeg ikke å åpne «Eksamen» i kurset?
Du kan kun åpne eksamen når du har vært innom alle sidene i kurset.
Jeg har bestått kurset, men finner ikke knappen som tar meg videre fra fasiten?
Scroll ned til bunnen av fasiten og trykk på "Videre" - knappen.
Jeg besto ikke eksamen. Må jeg ta hele kurset på nytt for å forsøke igjen?
Nei, du kan gå rett til eksamen.
Jeg besto ikke eksamen. Hvor mange ganger kan jeg forsøke?
Du kan forsøke så mange ganger du ønsker.
Hvordan vet jeg om kursresultatet /egenerklæringen ble registrert?
Du får en bekreftelse på e-post til den adressen du benyttet ved pålogging.
Jeg har fullført kurset og bestått eksamen, men har ikke mottatt e-post med bekreftelse på det?
Sjekk at du har skrevet e-postadressen korrekt, vær nøye med brukernavn og passord, og skill på store og små bokstaver.
Hvis du har vært ute av kurset / egenerklæringen for senere å logge inn igjen, må brukernavnet (e-postadressen) være den samme.
E-posten du skal motta med bekreftelse er en «no-reply»-melding. Enkelte spamfiltre oppfatter den som uønsket post, sjekk derfor om den ligger i søppelposten. Har du slettet søppelposten, er det en mulighet å starte kurset på nytt og si OK der du slapp sist. Da kommer du til bekreftelsessiden på bestått eksamen, og du får en ny e-post.
Kurset er ikke tilrettelagt for gjennomføring på nettbrett eller mobiltelefon, derfor kan det føre til problemer med å få bekreftelse på gjennomført eksamen.