Nyheter
Endringer i sykmeldingen
Publisert 29. november 2022|Oppdatert 30. november 2022
Arbeids- og velferdsdirektoratet har oppdatert sykmeldingen. Endringene er sendt til leverandørene av pasientjournalsystemer. Vi forventer at det kan ta noe tid før endringene blir tilgjengelig for alle som sykmelder.
Følgende felt er tatt ut
- 1.3 (telefon)
- 1.4 (navn på pasientens fastlege)
- 1.5 (NAV-kontor)
- 5.2 og 5.3 (utdypende opplysninger om prognose)
- 7 (Hva skal til for å bedre arbeidsevnen?)
Følgende felt har ny tekst
- 3.3 (annen lovfestet fraværsgrunn §8-4 2. ledd)
- 6 (utdypende opplysninger ved 7, 17 og 39 uker)
- 8.1 (melding til NAV. Merk at felt 8.2 utgår)
- 9.1 (melding til arbeidsgiver)
- 11.2 (tilbakedatering)
Hvorfor kommer det endringer nå?
Direktoratet ønsket å gjøre mindre justeringer i sykmeldingen for å bidra til en forenkling av sykmeldingsarbeidet og sikre at NAV mottar de opplysningene vi trenger til sykefraværsoppfølgingen. Endringene kommer som et resultat av en bred dialog mellom Arbeids- og velferdsdirektoratet, fagforeningene til leger og andre med rett til å sykmelde og fagressurser i NAV vinteren 2022.
Oppdatering av PDF-versjon av sykmeldingen
Vi jobber med å oppdatere PDF-versjonen av sykmeldingen i tråd med endringene som beskrevet. Inntil ny versjon foreligger kan den eldre versjonen brukes, tilgjengelig her.