Endringslogg for frilanstolkløsningen
Den nye digitale løsningen på tolkeområdet utvikles litt etter litt. Det betyr at ny funksjonalitet slippes fortløpende, basert på innspill som kommer inn. Noen endringer er små, andre kan gi ny funksjonalitet.
Under følger endringslogg som viser oppdateringer i tolkebestilling på nav.no og mobilappen for frilanstolker.
21. april 2023
- Ny knapp «Frigitt i dag» lagt til på listen «Ledige oppdrag».
- Filteret blir nå ikke tilbakestilt om det trykkes på «Tilbaketrekk interesse» (Påmeldte oppdrag), «Endre status» (Mine oppdrag) eller på «Tilbaketrekk tilgjengelighet (Ledig på lønn).
- Frilanstolk kan nå se hvilken ukedag oppdraget gjelder på listen «Ledige oppdrag».
24. februar 2023
- Om frilanstolk står på en fane (liste) på Oppdrag, og oppdaterer siden, kommer en nå tilbake til samme fane (liste).
- Frilanstolker beholder nå avhukede oppdrag under “Ledige oppdrag” når de oppdaterer siden eller går ut av siden og tilbake.
- Frilanstolker kan nå se bestillers telefonnummer under detaljer på Mine oppdrag.
8. februar 2023
Endring av hvordan Detaljer vises på listene på tolkebestilling.nav.no. Detaljene vises nå i form av pop-up vindu når du trykker på en linje i en av listene. Hindrer at du kommer på toppen av listene hver gang du er inne og ser på et oppdrag.
15. november 2022
På tolkebestilling.nav.no kan frilanstolker nå endre status på tildelte oppdrag. Har samme funksjonalitet som om status endres i Field Service-appen, men uten tidsbegrensningen som er i Field Service.
26. august 2022
- Endret struktur for knappen «Meld interesse» på listen Ledige oppdrag.
- Lagt til flere muligheter for filtrering og søk på listen Ledige oppdrag
- Type oppdrag (Oppmøtetolk, Skjermtolk, Fellesoppdrag)
- Søkefelt (fritekst søkefelt)
- I listen Ledig på lønn er kolonnen «Region» erstattet med «Poststed». Viser poststedet der oppdraget skulle ha vært.
18. august 2022
Frilanstolk kan nå enkelt melde seg på en hel serie.
9. august 2022
- Frilanstolk får nå bekreftelse på meldt interesse
- Filter-valg er nå lagret under navigering på siden
- Meld interesse-knappen er nå ikke mulig å trykke på før minst ett oppdrag er huket av under “Ledige oppdrag”
12. juli 2022
Lagt til filter på Ledige oppdrag lista slik at frilanstolker kan filtrere på Frigitt-dato.
11. juli 2022
Nye listevisninger på tolkebestilling.nav.no:
- Bedre tilpasset små skjermer, (mobil)
- Lagt til egen filterfunksjon på alle lister
- Enkelte funksjoner er flyttet, bl.a. er valg av foretrukne regioner flyttet til «Frilanstolk min side».
- Se oppdatert veiledning på kunnskapsbanken.net for mer informasjon.
27. juni 2022
Frilanstolker ser nå postnummer istedenfor gateadresse i feltet «Informasjon» i listen over ledige oppdrag, f.eks. «1TS , SO5 - 0180 OSLO». Om oppdraget er et skjermtolkoppdrag vil postnummer erstattes med «Skjermtolk», f.eks. «1TS , SO5 - Skjermtolk, OSLO».
4. mai 2022
Frilanstolker kan nå se navn på medtolk under Detaljer på Oppdrag i Field Service appen.
1. februar 2022
Endringer på tidsfelt:
- På tolkebestilling.nav.no på listen Mine oppdrag. Feltene heter nå «Bestilt starttid» og «Bestilt sluttid». Om oppdraget har status Dekket kan du i samme liste, under Detaljer, se alle opplysninger knyttet til bestilt tid og faktisk tid.
- På FieldService-appen ser du nå felter for «Bestilt starttid», «Bestilt sluttid», «Faktisk start» og «Faktisk slutt» under DETALJER når du er inne på selve oppdraget
28. januar 2022
Sletterutiner:
- Frilanstolk mister tilgang til vedlegg 45 dager etter fullført oppdrag.
- Frilanstolk mister tilgang til oppdrag på tolkebestilling.nav.no 3 år etter fullført oppdrag.
11. november 2021
Om det er lagt inn Tilleggsopplysninger til et oppdrag, kan frilanstolken nå se disse under detaljer på Mine oppdrag på tolkebestilling.nav.no
15. oktober 2021
Forbedringer for filtrering på Frilanstolkenes lister på tolkebestilling.nav.no.
14. oktober 2021
Frilanstolk kan nå se vedlegg som er lastet opp i tilknytning til et oppdrag:
- På tolkebestilling.nav.no under "Detaljer" i listen "Mine oppdrag"
- I FieldService-appen under RELATERT når du er inne på selve oppdraget
3. oktober 2021
- Frilanstolker kan på tolkebestilling.nav.no se når de er Ledig på Lønn, og fjerne seg etter ønske
- Frilanstolker kan på tolkebestilling.nav.no se en oversikt over hva de har rett på av lønn (til honorering)
- Ressurskontor for Frilansområde kan se frilanstolkers lønnskrav på tjenesteressursen
29. september 2021
Frilanstolk kan i Field Service-appen se filer som tolkebruker eller formidler har lastet opp som vedlegg på et tildelt oppdrag
31. august 2021
- Frilanstolker kan nå se og redigere sin tolkeprofil via tolkebestilling.nav.no
- Frilanstolker kan nå se avlyst dato på detaljer i Påmeldte Oppdrag-Vis lukkede oppdrag på tolkebestilling.nav.no
6. juni 2021
Vi har gjort en del endringer rundt skjermede personer. Dersom tolkebruker er skjermet, NAV-ansatt, evt. nær pårørende til NAV-ansatt og kode 7 (fortrolig adresse), vil tolker som er tildelt oppdraget se navnet på bruker under oppdragsdetaljer i appen. Under «Kontakt» vil det stå «Skjermet» for å tydeliggjøre dette for tolken
25. mai 2021
Som formidler kan du nå finne adressen til frilanstolker på tjenesteressursen. Det er mulig å skrive inn en alternativ adresse på samme måte som for mobil og e-post. Adressefeltet legges inn på relevante listevisninger under «Tjenesteressurser»
3. mai 2021
- Tolker kan nå se tolkemetode (arbeidstype) under detaljer på oppdraget i appen
- Tolk kan nå se kjønn og alder på tolkebruker inne på oppdraget på appen
22. april 2021
Man kan nå se totalt antall tolker på samme hendelse (arbeidsordre) i appen for tolkene
16. april 2021
Som tolk får du nå en valgliste for feltet «Begrunnelse for avlysning» på oppdraget i appen.
7. april 2021
- Som tolk kan du nå se om oppdraget er et «annen betaler»-oppdrag.
- Fikset en feil som førte til at tolken får varsel dersom hen tas av et oppdrag, selv om tolken kun var reservert på oppdraget
28. februar 2021
Hele Field Service-appen er nå på norsk på Android (tidligere bare på iOS)
31. januar 2021
- Frilanstolker kan nå se faktisk start og faktisk slutt her: «Mine oppdrag» på tolkebestilling.nav.no, og via «detaljer» knyttet til oppdraget i listen.
- Frilanstolker kan nå se navnet på formidleren som la ut oppdraget på tolkebestilling.nav.no. Dette gjelder kun nye oppdrag som blir frigitt. Det ligger også på «detaljer»-feltet knyttet til det enkelte oppdrag.
- Frilanstolker kan nå se tolkemetode, antall hendelser/tider i serien, adresse og om et oppdrag er skjermtolking i «Informasjon»-kolonnen i lista over åpne oppdrag på tolkebestilling.nav.no.
- Frilanstolker kan nå filtrere på skjermtolkoppdrag under åpne oppdrag på tolkebestilling.nav.no.
19. januar 2021
- Valideringen på overlappende oppdrag filtrerer nå ut oppdrag med status dekket. Det vil si at man kan sette tolk på overlappende oppdrag om ett av oppdragene er dekket (f.eks. ferdig før tiden).
- Fikset en feil som førte til at tolkemetode dukker opp flere ganger under "detaljer" på "mine oppdrag" for frilanstolker.
10. januar 2021
- Det sendes nå ut varsel til tolken i app ved følgene endinger på oppdraget: endring av tidspunkt, adresse, når oppdraget blir avlyst og når tolken blir tatt av eller byttet ut på oppdraget.
- Fikset en feil som førte til at en frilanstolk kunne få opp kommentarer fra et oppdrag på et annet oppdrag (begge tildelt samme tolk).
15.desember 2020
Feltet «Tilleggsopplysninger» på forespørselen er økt fra 255 til 32 000 tegn.
14.desember 2020
Rettet en feil som gjorde at frigitt-dato på oppdraget ikke ble satt når oppdraget frigis av en uten formidler-tilgang.
7. desember 2020
Formidler kan nå redigere eller legge til ny kommentar på historiske tildelte ressurser. F.eks. hvorfor en tolk ble tatt av oppdraget.