Digital søknad om hjelpemidler
NAV utvikler digital søknad om hjelpemidler. Den digitale søknaden er fortsatt under arbeid og nye funksjoner lanseres fortløpende.
Hvem kan søke digitalt?
Foreløpig er det kun kommunale formidlere som kan benytte digital søknad.
Målgruppen for digital søknad er erfarne hjelpemiddelformidlere. Vi forventer at hjelpemiddelformidler som søker om hjelpemidler har tatt grunnkurs i hjelpemiddelformidling. For å få tilgang til den digitale søknaden må du i tillegg ha fått nødvendige Altinn-rettigheter av din arbeidsgiver.
Slik får du tilgang til digital søknad.
Vi jobber for å gjøre de nye digitale tjenestene tilgjengelige for hjelpemiddelbrukere og andre samarbeidspartnere på sikt.
Når kan du bruke digital søknad?
- Du kan søke om et utvalg av hjelpemidler på rammeavtale
- Du kan søke om hjelpemidler til bruk i hjemmet (inkludert omsorgsbolig og bofellesskap) og på institusjon (sykehjem). Merk at NAV kun dekker et begrenset utvalg hjelpemidler til institusjon.
- Du kan ikke søke om hjelpemidler til innbyggere som har adresseskjerming i Folkeregisteret
- Du må ha en signert fullmakt fra innbygger om at du som kommunal formidler får søke på deres vegne, slik du også må ha ved søknader på papir.
For andre hjelpemidler og situasjoner må du fortsatt søke på papir. Vi håper å utvide bruksområde for søknaden og utvalg av hjelpemidler etter hvert.
Oversikt over hjelpemidler du kan søke om digitalt.
Innbygger må signere fullmakt
For å søke digitalt må innbygger ha signert en papirfullmakt om at du som kommunal formidler søker på deres vegne. Papirfullmakten skal ikke sendes inn til NAV, men oppbevares i kommunens arkiv. Den skal kunne fremvises på forespørsel fra NAV hjelpemiddelsentral. Det må innhentes fullmakt hver gang du skal sende inn en søknad.
Fullmaktskjema for hjelpemiddelsøknad.
Om utfylling av søknaden
Vær nøye når du legger inn innbyggers informasjon – innbygger vil kunne se søknaden sin på Ditt NAV
Vær oppmerksom på at den digitale søknaden du sender inn blir tilgjengelig på Ditt NAV-profilen til innbyggeren du søker for. Vær derfor svært nøye med å sjekke navn og personnummer i søknaden. Ikke legg inn informasjon om andre personer enn innbyggeren du søker for! Hvis du oppdager at du har sendt inn en søknad på feil person, er det viktig at du tar kontakt med hjelpemiddelsentralen umiddelbart.
Sikker innlogging
Digital søknad har et høyt sikkerhetsnivå for å ivareta personvern til innbyggerne og beskytte sensitive helseopplysninger. Før du kan bruke den digitale søknaden må vi vite hvem du er og forsikre oss om at du som søker har en rolle som hjelpemiddelformidler. Du må derfor logge inn med ID-porten for å søke digitalt. At du er logget inn, betyr bare at du er identifisert. Ingen private opplysninger om deg brukes i søknaden. Informasjon som du fyller ut etter at du har logget inn på sikker måte knyttes til hjelpemiddelbrukeren du søker på vegne av. Les mer om sikker innlogging.
Husk å informere om innbyggers plikter og rettigheter
Det er viktig at du informerer personen du søker på vegne av om hvilke rettigheter og plikter han/hun har og hvordan NAV behandler personopplysninger i søknader.
Informasjon til bruker om rettigheter, plikter og hvordan NAV behandler personopplysninger.
Hvor lang tid har du på å fylle ut søknaden?
Du har 60 minutter på å fylle ut søknaden etter at du har logget inn. Hvis du har begynt å fylle ut en søknad, men blir logget ut fordi det er gått mer enn 60 minutter, kan du logge inn på nytt og fortsette utfyllingen. Vi tar vare på den påbegynte søknaden din i 24 timer. Venter du lenger enn dette med å logge inn på nytt, må du starte utfyllingen på nytt.
Hva skjer med søknaden etter at den er sendt?
Søknaden behandles på vanlig måte på hjelpemiddelsentralene. Du kan følge status på alle dine innsendte digitale søknader inne i søknadsløsningen.
Søknader du har sendt inn digitalt vil være tilgjengelig inne i søknadsløsningen. Om du skriver ut eller laster ned søknaden, må du først sjekke om dette er i henhold til interne sikkerhetsrutiner i din kommune.
Søknaden blir også tilgjengelig på Ditt NAV-profilen til innbyggeren du har søkt for.
Enklere utfylling med digital søknad
I den digitale søknaden må du ikke lenger skrive inn behovsbeskrivelse slik du må i papirsøknaden. Da blir søknaden raskere å fylle ut og det er enklere å ivareta personvernet til innbyggeren. I stedet for å skrive fritekst må du bekrefte at innbygger fylle vilkårene for å få hjelpemidler fra NAV. Vi forutsetter at du har vurdert at innbygger oppfyller vilkårene.
Kontakt
Søknaden utvikles av DigiHoT – Digitalisering av hjelpemidler og tilrettelegging. DigiHoT er organisert under NAV Hjelpemidler og tilrettelegging.
Spørsmål eller tilbakemeldinger om digital søknad kan du sende på e-post til digihot@nav.no. Vi er takknemlige for ris, ros og forslag til forbedringer. Ikke send oss identifiserbare opplysninger om innbyggere, vi kan ikke se søknadene dine.
Spørsmål om saksbehandling og levering må du sende hjelpemiddelsentralen din.
Takk for at du hjelper oss med å forbedre hjelpemiddelformidlingen.
Hilsen oss i DigiHoT