Til kommuner som vil ta i bruk innsynsløsningen
Her finner du informasjon om hvordan komme i gang når kommunen ønsker å koble seg på innsynsløsningen. Håndbok for innføring.
Innsynsløsningen gir søkeren blant annet mulighet til å sjekke status i saken sin, lese brev og vedtak, samt sjekke utbetalinger på Ditt NAV. Flere kommuner som allerede bruker digital søknad om økonomisk sosialhjelp, kan nå ta i bruk innsynsløsningen i Digisos. Her er informasjon om hvordan komme i gang når kommunene ønsker å koble seg på.
Håndbok for innføring av innsynsløsning
Håndbok for innføring av innsyn (pdf) gir en detaljert beskrivelse for hvordan kommunen kan ta i bruk innsynsløsningen. Informasjon om kostnader finner du i håndboken på foil 7.
Forutsetninger for å ta i bruk innsynsløsningen
kommunen bruker den digitale søknaden om økonomisk sosialhjelp som er integrert med fagsystemet
fagsystemleverandør tilbyr muligheter for påkobling
OBS. Spesielt for den manuelle løsningen lansert under korona
Løsningen for digital søknad om økonomisk sosialhjelp hvor søknaden går til manuelt mottak i SvarInn som ble lansert under korona, har ikke de tekniske forutsetningene for å kunne ta i bruk innsynsløsningen.
Det er mulig å koble seg på integrert løsning for digital søknad og innsynsløsning samtidig. Følg oppskriften for kommuner som ønsker å koble seg på digital søknad først, og så gjør dere de nødvendige konfigurasjonene for innsyn som følger av Håndboken for innføring av innsyn.
Forberedende aktiviteter i korte trekk med nyttige lenker
1. Beslutning om å ta i bruk innsynsløsningen er gjort i kommunen/NAV-kontoret.
Kommunen må ta direkte kontakt med fagsystemleverandøren og avtale hvilke tekniske forberedelser som må gjøres i fagsystemet for sosiale tjenester, og datoen for installasjon og opplæring.
2. Påkoblingsdato
Fagsystemleverandøren melder fra påkoblingsdatoen til Arbeids- og velferdsdirektoratet.
3. Avtaler
Enkelte kommuner må inngå eller oppdatere avtaler i forbindelse med påkobling til innsynsløsningen. Les mer om Avtaler for bruk av Digisos-tjenestene.
4. Faglige forberedelser og eventuelle endringer av arbeidsprosesser på NAV-kontoret
Presentasjon av innsyn (pptx) viser hvordan innsynsløsningen vil se ut for bruker på Ditt NAV. Det anbefales at alle veiledere / saksbehandlere går gjennom presentasjonen for å forberede seg på innføringen av innsynsløsningen.
Endring av arbeidsprosesser på NAV-kontor ved innføring av innsynsløsning.
Opplæringsversjonen av løsningen (testversjon) for digital søknad og innsynsløsning. Veiledning for opplæringsversjonen (pdf)
Erfaringer fra NAV-kontor - tips til innføring av innsynsløsningen
5. Juridiske vurderinger og personvernkonsekvensvurdering
Kommunen bør oppdatere/gjennomføre risiko- og sårbarhetsanalyse og vurdere personvernkonsekvenser i forbindelse med påkobling til innsynsløsning. Maler utarbeidet av KS som kommunen kan bruke som utgangspunkt for egne vurderinger: DPIA for Digisos (personvernkonsekvenser) - filen lastes ned
ROS for Digisos (risiko- og sårbarhetsanalyse) - filen lastes ned
6. Tekniske aktiviteter
Kommuner må konfigurere seg og aktivere innsyn (saksoppdateringer) i Fiks Digisos. Oppskrift for konfigurasjon av Fiks Digisos (KS)
OBS! Dette gjelder også samarbeidskommuner i vertskommunesamarbeid, ikke bare vertskommuner.
Informasjonsmateriell til publikumsmottaket
Presentasjon til informasjonsskjerm i publikumsmottak - widescreen (pdf)
- Presentasjon til informasjonsskjerm i publikumsmottak - standard (pdf)
- Visittkort som informerer om digital søknad og innsyn kan bestilles på NAV printsenter (intranett).