Automatisk behandling av søknader i NAV
OM NAV OG PERSONVERN
|Oppdatert 21. mars 2024
For å sikre effektiv saksbehandling, vil NAV behandle søknad om noen stønader automatisert. Det vil si at avgjørelsen av om søknaden innvilges, og i hvilken grad, vil skje uten at saksbehandlere har sett på saken.
Innhold
For å sikre effektiv saksbehandling, vil NAV behandle søknad om noen stønader automatisert. Det vil si at avgjørelsen av om søknaden innvilges, og i hvilken grad, vil skje uten at saksbehandlere har sett på saken.
Hvilke søknader kan bli behandlet automatisk?
Kopier lenkeLenken er kopiertNAV gjør automatisk saksbehandling av søknader innenfor enkelte områder som gjelder:
- barnetrygd
- barnebidrag
- dagpenger
- alderspensjon
- foreldrepenger og engangsstønad
- omsorgspenger
- sykepenger
Hvordan skjer den automatiske behandlingen?
Kopier lenkeLenken er kopiertNAV behandler personopplysningene dine ved å innhente informasjon fra søknaden din og fra andre relevante kilder.
Når vi vurderer søknaden din, vil vi sjekke om du har andre stønader hos NAV for samme periode. Systemet sjekker deretter om vi har all informasjonen vi trenger for å behandle søknaden. I søknadsdialogen kan du bli spurt om å sende inn dokumentasjon. Hvis du velger å ettersende dokumentasjon, vil søknaden ikke bli behandlet før du har sendt inn dette.
Når vi har fått all informasjonen vi trenger, vil søknaden kjøres gjennom en såkalt regelmotor. Regelmotoren sjekker om du oppfyller vilkårene for stønaden som de relevante lovene og forskriftene setter. Systemet vil deretter avgjøre om du har rett til stønad, for hvilken periode du har krav på stønaden og opprette et vedtaksbrev.
Hvis du ikke har krav på stønaden, eller ikke får det du har søkt om, vil systemet i noen tilfeller avslå søknaden din helt eller delvis. I andre tilfeller vil systemet gi beskjed om at en saksbehandler må se nærmere på saken.
Vi vil sørge for at automatiserte avgjørelser skjer i tråd med forvaltningslovens saksbehandlingsregler, slik at dine rettigheter, friheter og interesser ivaretas.
Dette har du rett til ved automatisert behandling
Kopier lenkeLenken er kopiertVed automatisert behandling har du rett til
- å få en saksbehandler til å vurdere søknaden din
- å kunne uttrykke dine synspunkter
- å få en forklaring på avgjørelsen
- å protestere mot behandlingen og til å klage på avgjørelsen
Du kan også ta kontakt med oss om du har spørsmål eller kommentarer.
I tillegg til det som står beskrevet her, finner du mer informasjon om automatisering i søknadsdialogen for den enkelte stønaden.