Personopplysninger i søknader til NAV
Når du søker NAV om en ytelse eller tjeneste, bruker vi de opplysningene du oppgir i søknaden. I tillegg henter vi opplysninger fra offentlige og private instanser for å kunne behandle søknaden din.
NAV utlever kun personopplysninger til andre når vi har lovhjemmel for det, for eksempel til Skatteetaten, Lånekassen, UDI og andre pensjonskasser. Du kan lese mer om personvern i personvernerklæringen.
Søknader til NAV
Noen søknader er digitale. Da får du informasjon underveis i søknaden om hvilke opplysninger vi henter inn eller deler med andre. For andre type søknader på nav.no, kan du i temaoversikten under se hvordan vi henter inn, bruker og deler personopplysninger.
Velg temaområde og klikk på oversikten (pdf). Opplysninger vi henter inn eller deler, ser du i kolonnene lengst til høyre.
- Uten arbeid. Se oversikt uten arbeid (dagpenger, tiltakspenger, tilleggsstønader, kurs, lønnsgaranti m.fl.)
- Arbeid, helse og sykdom. Se oversikt arbeid, helse og sykdom (arbeidsavklaringspenger, sykepenger, grunn- og hjelpestønad, omsorgspenger, pleiepenger og opplæringspenger, yrkesskade, uføretrygd, tilleggsstønader m.fl.)
- Familie. Se oversikt familie (barnebidrag og bidragsforskudd, barnetrygd, enslig mor eller far, kontantstøtte, foreldrepenger, omsorgspenger, tilleggsstønader m.m.)
- Pensjon. Se oversikt pensjon (alderspensjon og avtalefestet pensjon, barn som har mistet en eller flere av foreldrene, forsørgingstillegg, gjenlevendepensjon, tilleggsstønader m.fl.)
- Hjelpemidler og tilrettelegging. Se oversikt hjelpemidler og tilrettelegging (bestillingsordningen, bevegelse, bil, hørsel, syn, ortopediske hjelpemidler, reiseutgifter m.fl.)
- Dødsfall. Se oversikt dødsfall (gjenlevende ektefelle, partner/samboer, barn som har mistet én eller begge foreldrene, gravferdsstønad og båretransport m.fl.)
- Til eller fra Norge. Se oversikt til eller fra Norge (vurdere og avgjøre rettigheter etter folketrygdloven. Beregne avgifter.)