Nyheter
Innvandreres møte med det digitale NAV
Publisert 13. april 2023|Oppdatert 2. mai 2023
Skaper den raske digitale utviklingen skillelinjer mellom de som behersker digitale verktøy og kanaler, og de som ikke klarer å bruke de digitale tjenestene på egenhånd? Dette kan du lære mer om fra NIBR-forsker Tone Liodden nedenfor.
Mange personer med innvandrerbakgrunn har begrensede norskferdigheter og kunnskap om det norske velferdssystemet. Enkelte har også lite erfaring med digitale løsninger. Samtidig er det viktig at de som har behov for NAVs tjenester kan kommunisere godt med NAV for å få tilgang til sine rettigheter, og forstå hvilke forventninger som stilles til dem.
- De digitale kanalene har gjort NAV mer tilgjengelig for innbyggere som greier å benytte seg av dem, sier prosjektleder Tone Liodden fra NIBR ved OsloMet. - Men studien vår tyder også på at digitaliseringen kan ha gjort NAV mindre tilgjengelig for dem som ikke greier å benytte digitale kanaler.
I videoen nedenfor får du se forsker Tone Liodden presentere bakgrunn, funn og anbefalinger fra prosjektet "Flyktningers møte med NAV - kommunikasjon og tilgjengelighet i en digital kontekst".