Trekk i NAV-ytelser fra namsmyndighetene
Utleggstrekk vil si at en namsmyndighet trekker i lønn eller andre ytelser hos den som skal utbetale en godtgjørelse til en person som skylder penger, for eksempel opptjent lønn eller ytelser fra NAV.
Namsmyndigheten vil enten være den alminnelige namsmannen (namsfogden i byene eller lensmannen i distriktene), eller en særnamsmann som har fått myndighet til å kreve inn på bestemte områder. Særnamsmann kan være Statens innkrevingssentral, skatteoppkreveren/kemneren, NAV Innkreving, skatteetaten og kommuner.
Til orientering er NAV innkreving ikke lenger en del av NAV, men har siden 1. april 2018 vært en del av skatteetaten. I en overgangsfase er navnet fremdeles NAV Innkreving.
Namsmannen eller særnamsmannen kan pålegge NAV å trekke i utbetaling av en NAV-ytelse. Hvis NAV mottar et pålegg om trekk, er NAV forpliktet til å trekke.
Utleggstrekk fra den alminnelige namsmannen, Statens Innkrevingssentral og skatteoppkreveren/kemneren leveres elektronisk til NAV. Det betyr at disse selv utfører jobben med å starte, stoppe og endre trekk. Andre utleggstrekk sendes per post til NAV og blir manuelt registrert.
Trekk fra NAV Innkreving leveres også elektronisk til NAV, med unntak av trekk som gjelder feilutbetalingsgjeld, der det trekkes i utbetaling av dagpenger eller arbeidsavklaringspenger.
Vi presiserer at dersom du går over fra én ytelse i NAV til en annen, så vil trekket videreføres i den nye ytelsen.
Hva NAV kan svare på
NAV kan svare på hvilke trekk som er registrert på deg hos NAV, hvem det trekkes til, hvor mye som trekkes, hva som er restsaldo på trekket og for hvilken periode det trekkes. Hvis det er gjort feilregistreringer på et trekk som er oversendt elektronisk til NAV, må feilen rettes opp av namsmyndigheten som har overført trekket til NAV. Hvis trekket er registrert manuelt av NAV, og det er gjort en feilregistrering av en saksbehandler i NAV, kan NAV rette opp i dette.
I dekningsloven § 2-7 står det at «Utlegg kan tas i skyldnerens krav på forfalt eller uforfalt lønn etter fradrag av forskuddstrekk i den utstrekning lønnen overstiger det som med rimelighet trengs til underhold av skyldneren og skyldnerens husstand».
Hvis du er uenig i størrelsen på trekket, må du ta kontakt med namsmyndigheten som har bestemt utleggstrekket. Det samme gjelder hvis du er uenig i grunnlaget for kravet mot deg. NAV har ikke lov til å endre trekket. Det er den aktuelle namsmyndigheten som må sende ny melding til NAV hvis trekket skal endres eller stoppes.
Overføring av trukket beløp
Trekkbeløpet blir utbetalt direkte til den som har krav på pengene for å dekke kravet. Beløp overføres som hovedregel senest innen den 10. i måneden etter at beløpet er trukket. For trekk til skatteoppkreveren / kemneren (krav på restskatt) overføres trukket beløp annenhver måned (beløp som er trukket i januar og februar overføres i mars osv.).
For at NAV skal kunne tilbakebetale et trukket beløp til deg, må trekket være stoppet eller endret etter at beløpet som ønskes tilbakebetalt ble trukket, og beløpet kan ikke være overført til den som hadde krav på pengene. NAV må ha bekreftelse fra den aktuelle namsmyndigheten (eller fra den som har krav på pengene) på at beløpet kan tilbakebetales av NAV.
Hjelp til å håndtere gjeld
Hvis du trenger hjelp til å håndtere gjeld, kan du ta kontakt med NAV Gjeldsrådgivning på tlf. 55 55 33 39. Se informasjon om gjeldsrådgivnings-telefonen på nav.no.