Hvis du har fått utbetalinger fra NAV i 2021, skal du ha mottatt årsoppgave fra NAV innen 1. februar 2022. Er du digital bruker, vil du finne årsoppgaven i Dine saker på Ditt NAV. Når du mottar skattemeldingen fra Skatteetaten, bruker du årsoppgaven til å sjekke at opplysningene stemmer.
For å lese årsoppgaven på Ditt NAV, må du logge deg inn med ID med sikkerhetsnivå 4 tilsvarende Bank ID. Har du digital postkasse, vil den også bli sendt dit.
Dersom du har reservert deg mot digital kommunikasjon med det offentlige, eller aldri har registrert deg på en offentlig nettside, vil du få årsoppgaven i posten som tidligere.
Hvis du er en pårørende som ønsker utskrift av årsoppgaven til den du representerer, må du ha fullmakt for å få opplysninger som er underlagt taushetsplikt.
Hva inneholder årsoppgaven
Årsoppgaven fra NAV inneholder alle rapporteringspliktige utbetalinger og trekk som NAV har rapportert til Skatteetaten for inntektsåret 2021. NAV har rapporteringsplikt selv om utbetalingen ikke er skattepliktig. Unntak her er kompensasjonstillegg AFP og utbetaling av yrkesskadeerstatning (menerstatning) som ikke er rapporteringspliktige utbetalinger. Du finner mer informasjon om rapportering til Skatteetaten på skatteetaten.no.
Stemmer ikke årsoppgaven med det du har fått utbetalt?
Det er viktig at du raskt tar kontakt med NAV slik at vi kan korrigere eventuelle feil.
Du kan logge deg inn på Din pensjon og sammenligne beløpene som er utbetalt i 2021 for pensjon og uføretrygd med årsoppgaven. For øvrige utbetalinger kan du logge deg inn på Ditt NAV og sammenligne beløpene som er utbetalt i 2021. Sum trekk inneholder både forskuddstrekk skatt og eventuelle andre trekk.
Nytt for inntektsåret 2021 Supplerende stønad til ufør flyktning – ny ytelse
Fra januar 2021 er det innført Supplerende stønad til uføre flyktninger. Ytelsen rapporteres som inntektstype Pensjon, og beskrivelse Supplerende stønad til ufør flyktning
Utleggstrekk til skatteetaten – oppstart rapportering 5. termin 2021
Skatteetaten har fra og med 2021 innført rapportering av Utleggstrekk til a-ordningen. NAV har fra og med 5. termin 2021, 1.9.2021, startet rapportering av Utleggstrekk til dekning av skatt.
Årsoppgaven for inntektsåret 2021 vil bare vise trukket og rapportert utleggstrekk foretatt fra og med 1.9.2021.
Er beløpet fra NAV riktig i årsoppgaven, men beskrivelsen på ytelsen feil?
NAV rapporterer utbetalinger og trekk i henhold til skatteetatens regel og kodeverk. Noen ytelser rapporteres under samme beskrivelse. Dette gjelder:
Ytelse – beskrivelse
Rapporteres med beskrivelse
Sykepenger, foreldrepenger, svangerskapspenger og pleiepenger til selvstendig næringsdrivende
Sykepenger
Feriepenger av sykepenger til arbeidstaker
Sykepenger
Pleiepenger, omsorgspenger og opplæringspenger til arbeidstaker
Sykepenger
Tiltakspenger
Tilleggsstønad
Lønnskompensasjon til arbeidstaker*
Annet
Kommunal tilleggspensjon (Oslo)
Pensjon og livrente i arbeidsforhold
Pensjon fra Statens pensjonskasse
Pensjon og livrente i arbeidsforhold
* Lønnskompensasjon til arbeidstaker ser du i skattemeldingen som lønn fra NAV.
Du kan logge deg inn på Ditt NAV og sende oss en melding om hva du mener er feil, eller du kan kontakte oss på telefon.
Har du mottatt en endringsoppgave / korrigert årsoppgave?
Hvis du mottar en endringsoppgave fra NAV, betyr dette at vi har oppdatert informasjonen fordi det er skjedd endringer etter at årsoppgaven ble sendt ut. Dette kan skyldes feil i informasjonen eller nye opplysninger. NAV har rapportert endringene til Skatteetaten, og du trenger ikke foreta deg noe.
Er du pårørende til avdød og har ikke mottatt årsoppgaven?
Pårørende til personer som døde i 2021 som ikke har mottatt årsoppgave, må sende inn kopi av skifteattest og eventuelle fullmakter for at vi skal kunne sende kopi av oppgaven til rette mottaker.
Send kopi av skifteattest og eventuelle fullmakter til NAV Økonomi pensjon, Postboks 6600 Etterstad, 0607 OSLO.
Trenger du årsoppgave som gjelder kommunale utbetalinger fra NAV eller bostøtte fra Husbanken på Ditt NAV?
Har du spørsmål om årsoppgaven din om økonomisk sosialhjelp eller kvalifiseringsstønad kan du kontakte ditt NAV-kontor. Se nav.no/kontakt for kontaktinformasjon.
Har du spørsmål om årsoppgaven din om introduksjonsstønad eller kommunal bostøtte kan du ta kontakt med ditt NAV-kontor når NAV-kontoret har ansvaret for denne tjenesten, eller kommunen din når det ikke er NAV-kontoret som har ansvaret for tjenesten. Er du usikker på hvor du skal henvende deg kan du ta kontakt med oss via nav.no/kontakt så sjekker vi det for deg.
Har du spørsmål om årsoppgaven din om bostøtte fra Husbanken kan du ta kontakt med Husbanken. Du finner kontaktinformasjon på husbanken.no.
Trenger du informasjon om trygdeavgift?
Årsoppgaven inneholder ikke informasjon om trygdeavgift. For å få en bekreftelse på beløp må du ta kontakt med oss. Du kan kontakte oss ved å sende oss en skriftlig melding via nav.no/skrivtiloss og velge tema «Bor eller jobber du i utlandet»
Du kan også ringe oss på 21 07 37 00. NAV bekrefter kun trygdeavgift som vi har trukket. Er du usikker må du sjekke utbetalingsmeldingen din, den finner du ved å logge inn på nav.no og se om det er et eget trekk der for folketrygdavgift»