Krav om erstatning
Hvis du mener at NAV har gjort en feil som har ført til et tap for deg, kan du fremme et krav om erstatning.
Du kan sende oss et krav digitalt i tjenesten «Skriv til oss».
Alternativt kan du sende et krav på papir med underskriften din. Da må du bruke skjema NAV 00-03.00 til kravet ditt.
Hvis erstatningskravet ditt gjelder kommunale tjenester (økonomisk sosialhjelp, midlertidig botilbud, kvalifiseringsprogrammet og kvalifiseringsstønad, individuell plan eller råd og veiledning (økonomisk rådgivning)), må du kontakte NAV- kontoret i den kommunen du mener har gjort feilen.
Du kan også bruke skjema NAV 00-03.00 til kravet ditt som gjelder kommunale tjenester. Da må du sende kravet til NAV-kontoret.
Krav om erstatning må inneholde disse opplysningene:
- Hva mener du NAV har gjort feil? Du bør dokumentere feilen så godt som mulig.
- Hvilket økonomisk tap du mener å ha hatt på grunn av feilen. Du må oppgi et beløp og dokumentere beløpet.
Erstatning som følge av brudd på personvernreglene har egne regler
Hvis du skal kreve erstatning som følge av brudd på personvernreglene, må du dokumentere følgende:
- At du har blitt utsatt for brudd på personvernet.
- At du har hatt utgifter på grunn av personvernbruddet, eller at lovbruddet har krenket deg såpass at det er rimelig at du får erstatning. Dette er skader som ikke kan måles i penger slik som ting med affeksjonsverdi eller lidelser. Du kan kreve erstatning etter begge grunnlagene.
- At det er en sammenheng mellom bruddet på personvernet og skaden, eller tapet, du er påført.
Vilkår for å få erstatning
For at NAV skal gi deg erstatning, gjelder blant annet disse vilkårene:
- Arbeids- og velferdsetaten må ha gjort en feil og ha et ansvar for feilen.
- Du må ha hatt et økonomisk eller ikke-økonomisk tap.
- Det må være en direkte sammenheng mellom Arbeids- og velferdsetatens ansvar og det økonomiske tapet ditt.