Publisert 19. august 2021|Oppdatert 19. august 2021
Partnerskapet Verdiskaping Vestfold (VSV) besluttet i november 2017 å sette i gang prosjektet «Flere unge i fast arbeid» - FUFA. Organisasjonene i partnerskapet forpliktet seg til å jobbe aktivt for å redusere andelen unge utenfor arbeid og utdanning i Vestfold.
Tre års innsats har gitt Vestfold og Telemark verdifull kunnskap om hvordan man kan hjelpe flere unge til et aktivt liv i jobb og utdanning. Noe av det viktigste blir å videreutvikle samarbeidet mellom de ulike aktørene som jobber med ungdom, og være åpen for endringer både i organisering og arbeidsmetoder. En av strategiene som viser lovende resultater er tettere samarbeid mellom fylkeskommunen og NAV, ikke minst for å øke fullføringsandelen i videregående opplæring.
Den kraftige økningen i arbeidsledigheten som fulgte av tiltakene som ble satt i gang for å stagge pandemien våren 2020 rammet ungdom ekstra hardt, og forsterket behovet for å satse på kompetansehevende tiltak og tett oppfølging av unge. Det ble satt i gang et delprosjekt hvor målet var å forbedre samhandlingen og kommunikasjonen mellom NAV og Oppfølgingstjenesten, og videreutvikle arbeidsmetode og samarbeidsform. Godt samarbeid virker forebyggende og øker sannsynligheten for at unge fullfører utdanning og kommer i jobb, og hindrer langvarig tilknytning til NAV.
Aktørene i prosjektet understreker hvor viktig det er å motivere unge til å velge utdanning og skaffe seg kompetanse som er etterspurt i arbeidslivet. Det krever god tilgang til informasjon om både arbeidsmarkedet og utdanningsveier. Det blir også sett på som viktig å sørge for nødvendige rammer slik at flere fullfører og består utdanning med gode resultater.
Fleksibel fagopplæring
Fleksibel fagopplæring er et tiltak som møter flere av utfordringene aktørene har pekt på. Her har NAV Vestfold og Telemark, og Vestfold og Telemark fylkeskommune, utviklet et tilbud til kandidater registrert hos NAV som ønsker å fullføre videregående opplæring, eller som trenger omskolering. Målet er fag-/svennebrev innen 3 år, som er makstid for utdanningsløp finansiert av NAV. I samarbeid med de videregående skolene er det mulig å tilby forskjellige fag fra år til år, basert på etterspørselen etter arbeidskraft. Både Opplæringskontorene og NHO gir innspill om hvor det er behov for fagarbeidere, og er med å skaffe praksis- og læreplasser.
NHO ønsker større gjennomslag for sine ideer og forslag til tiltak, og forståelse for medlemsbedriftenes behov for kompetanse. Det er også viktig å øke bedriftenes bevissthet om utfordringene mange av dagens unge møter i utdanning og arbeidsliv.
Resultater
FUFA skulle bidra til å redusere utenforskap gjennom å sikre at flere unge fullfører utdanning og kommer i jobb. Dette er en stor og kompleks samfunnsutfordring som ikke kunne løses gjennom et 3-årig prosjekt. Men aktørene i Verdiskaping Vestfold har vist vilje til å legge ned ressurser og innsats for å skape forbedringer. Fra starten var det et uttalt mål å få til endringer utover prosjektets varighet, å forsterke det som er bra, og slutte å gjøre det som ikke fungerer, både i egen organisasjon og i samarbeid mellom de ulike aktørene.
– Resultatene i FUFA er i stor grad knyttet til gjennomføring av aktiviteter, og effekter av samarbeidet. Dette er resultater som aktørene gir uttrykk for at det er mulig å bygge videre på, og som har gitt læring og erfaring i hvordan det er mulig å jobbe med samfunnsutfordringer i fellesskap, sier prosjektleder Gro Merethe Rørvig.
Aktiviteter for å få flere unge i fast arbeid
De siste tre årene har flere konkrete tiltak og delprosjekter kommet på plass i regi av FUFA-prosjektet.
Ledestjernene for arbeidet har vært de fire T-ene: Tidlig innsats, Tett oppfølging, Tilpasning av tiltakene og Tverrgående samarbeid.
Arbeid med aksjonsuka for at flere unge skal få læreplass og «korona-studiet» på Universitetet i Sørøst-Norge (USN), er andre eksempler.
LES MER: Flere unge i fast arbeid
Løsningen ligger i godt samarbeid
Etter tre år er andelen unge mellom 18 og 30 år utenfor utdanning og arbeid fremdeles for høy i Vestfold og Telemark. Arbeidet med å løse denne komplekse samfunnsutfordringen må fortsette.
– En erkjennelse og kunnskap etter å ha jobbet med FUFA i tre år, er at det viktigste ansvaret hjelpeapparatet kan ta er å samordne tjenester bedre, sørge for god koordinering, og bidra til at den enkelte opplever det som nyttig og konstruktivt å motta hjelp, sier Rørvig.
Grunn til optimisme
De komplekse samfunnsutfordringene vi står overfor i Vestfold og Telemark, som et for stort utenforskap, kan kun løses gjennom samarbeid.
I FUFA-prosjektet forpliktet aktørene NAV, LO, NHO, KS, USN og fylkeskommunen seg i en samarbeidsavtale til å jobbe aktivt med å redusere andelen unge utenfor arbeid og utdanning
LES MER: Få mer innsikt i erfaringene fra FUFA-prosjektet i sluttrapporten