Publisert 24. mai 2023|Oppdatert 9. august 2023
NAV Grünerløkka har gått nye veier sammen med Oppfølgingstjenesten i bydelen. Gjennom prosjektet «Bare gi meg en jobb» har de hjulpet unge inn i ordinære jobber, lærlingekontrakter eller tilbake til skolebenken.
I bydel Grünerløkka står omkring 1 600 ungdommer mellom 17 og 30 år uten jobb, skole eller hjelp fra NAV.
I 2022 fordelte byrådsavdelingen for arbeid, integrering og sosiale tjenester midler til bydelene for å drive oppsøkende arbeid rettet mot unge som ikke er i jobb eller deltar i arbeidsrettet aktivitet. Hensikten med prosjektmidlene er at flere unge skal hjelpes inn i aktivitet med mål om kompetanseheving og varig og relevant arbeid.
Tett samarbeid mellom NAV og Oppfølgingstjenesten
For å treffe byrådsavdelingens bestilling valgte NAV Grünerløkka å utforme et prosjekt med to kjente områder: Tjenester fra bydelens Oppfølgingstjeneste (OT) og NAV-kontorets jobbspesialister. Prosjektet Bare gi meg en jobb består av metodeveileder Runar Leiren, de to jobbspesialistene Dariela Dokic-Duran og Erik Sørensen, og OT-kontakt Ida Kolstad Abood (se bildet nederst).
Avdelingsleder Mats Rønningen forteller at de at prosjektet har en positiv effekt på flere områder:
OT-arbeidet blir enklere i den forstand at man har et individuelt tilpasset og kvalitativt godt opplegg å tilby ungdommer allerede i første samtale.
Bedre samarbeid mellom NAV og bydelens øvrige ungdomstjenester – barnevernet har for eksempel henvist flere ungdommer til prosjektet
Prosjektet svarer veldig godt på intensjonen med Fullføringsreformen i vgs.
Vi får økt kunnskap om og forståelse av en gruppe ungdommer som vi forventer ville havnet på NAV etter hvert uten tidlig og riktig innsats.
- Ved å kombinere OT og jobbspesialister, ser vi at vi får gitt et kvalitativt bedre og mer langsiktig tilbud til ungdommene. Vi ser også at det er en stor fordel at prosjektet ligger i NAV fordi det i alternative utdanningsløp ofte kan komme kostnader som arbeidsgivere vil være skeptiske til å betale for, men som NAV kan bistå med. Det å være tett på NAVs ulike virkemidler, er en stor fordel her, forteller Mats.
Av de 28 ungdommene fra 14 til 23 år som har vært en del av prosjektet så langt, har over halvparten fått seg ordinær jobb eller lærlingekontrakt. I tillegg har en del gått tilbake til skolebenken eller søkt seg inn på skole igjen med hjelp fra jobbspesialistene, forteller Mats.
- Dette er gjerne i kombinasjon med deltidsjobb som jobbspesialistene har fremskaffet. De andre ungdommene er i gode prosesser sammen med jobbspesialistene og teamet er trygge på at de nye ungdommene som henvises også skal få god hjelp til å leve et selvstendig liv. Med god metodikk og tett, individuell oppfølging, kommer også resultatene, sier Mats.
Hva er OT og hva gjør jobbspesialistene?
Oppfølgingstjenesten (OT) er en lovpålagt gratis tjeneste for ungdom som har rett til videregående opplæring, men som ikke har skoleplass eller arbeid. Målgruppen er ungdom i alderen 15-21 år som står helt uten opplæring eller arbeid, eller står i fare for å droppe ut av videregående opplæring. I ny opplæringslov er det foreslått å utvide opp til 24 år. OT-kontakten skal bistå i arbeidet med å redusere frafallet i videregående opplæring, bl.a. gjennom samarbeid med grunnskole og videregående skole.
Ved siden av å ha et mål om å hjelpe ungdommene i prosjektet ut i jobb, slik jobbspesialister tradisjonelt jobber, er det også et sterkt fokus på alternative utdanningsveier i dette prosjektet.
Jobbspesialistene oppsøker derfor ofte arbeidsgivere med mål om å få bedriftene til å bli godkjent som lærlingebedrift. Dette krever god kunnskap om kompetansemålene som gjelder i hvert enkelt fag og godt samarbeid med Avdeling for fagopplæring i Utdanningsetaten.