Hvordan går jeg fram ved behov for hasteutleveringer?
Definisjonen av en hastesak er knyttet til den enkeltes sykdomstilstand, livssituasjon og sammenhengen som hjelpemiddelet skal brukes i. Det defineres her to typer hasteutleveringer. Hjelpemiddelsentralen vurderer i hvert tilfelle om det er et behov for hasteutlevering.
1. Terminalsaker eller i de tilfeller der det er hurtig utvikling av trykksår
Hjelpemidler som kan leveres ut ved terminal pleie:
Hjelpemidler som leveres ut i terminalsaker skal finnes på lager, og skal dekke primærbehov. I hovedsak vil dette si:
Seng
Overmadrass med trykkavlastende effekt
Frittstående toalettstol
I de tilfeller der det er hurtig utvikling av trykksår eller overhengende fare for sår kan det utleveres:
- Overmadrass med trykkavlastende effekt
Fremgangsmåte i terminalsaker eller hurtig utvikling av trykksår:
Terminalsaker håndteres av Hjelpemiddelsentralens fronttjeneste i samarbeid med lageret. Alle slike telefonhenvendelser skal derfor rettes til fronttjenesten.
Godkjenning for å søke om elektromedisinsk utstyr er nødvendig for å be om utlevering av seng.
Når du ringer må du ha følgende opplysning klart:
Fødsels- og personnummer
Fronttjenesten lager så arbeidsordre på bakgrunn av mottatte opplysninger, og oversender denne til lageret som gjør utstyret klart til henting/utkjøring.
Vanlig søknad ettersendes, merkes med UTLEVERT, og den behandles på vanlig måte.
2. Hastesaker
Framgangsmåte i hastesaker:
Hastesaker skal begrunnes av fagperson, for eksempel kommunal ergoterapeut, årsak skal framkomme i begrunnelsen slik at det ikke er tvil om at det er en hastesak, og at personen ikke kan vente på ordinær saksgang. Søknadsskjema og førsteside sendes på vanlig måte til NAV. Husk å skrive HASTESAK med store bokstaver i søknaden. Søknaden vil da bli prioritert i alle ledd dersom Hjelpemiddelsentralen vurderer det til å være en hastesak.
Vi minner om fra 01.01.16 må alle som skal formidle elektromedisinsk utstyr ha gjennomført et e-lærings kurs på Kunnskapsbanken.