Hastesaker
I forbindelse med innføring av Digital søknad ser vi behov for presisering av hastesaksrutinene. Ny rutine for hastesaker ved Nav Hjelpemiddelsentral Rogaland gjelder fra og med 15.09.2022.
RUTINER HASTESAKER
Hastesaker gjelder for:
- Terminale/palliativ behandling
- ALS
- Bruker som har, eller står i fare for utvikling av trykksår
Hjelpemidler som inngår i ordningen er
- Regulerbar seng
- Trykkavlastende overmadrass
- Trykkavlastende pute
- Personløfter
NB: Denne listen er uttømmende, dvs. det er kun disse hjelpemidlene fra lager som inngår i hastelevering.
Søknad
Primært benyttes digital søknad – merk med «Hastesak» for videre intern behandling, da dette må følges opp pr. telefon for å garantere levering innen ønsket dag/dato. Hjelpemidlene vil da gå på vanlig, ordinær kjørerute. Ved bruk av Digital søknad slipper kommunens formidlere å sende to søknader.
Utlevering
Ved akutt behov for utlevering av hjelpemidler utenom gjeldende kjøreruter, må kommunen hente hjelpemidlene selv på Nav Hjelpemiddelsentral Rogaland etter følgende retningslinjer.
Kommunens forpliktelser:
Ring kundeservice
Ring alltid Kundeservice først for avtale om hastesak på telefon 40 70 28 11. Fullt navn og fødselsnummer på bruker må oppgis på telefonen. Kundeservice informerer innringer om NAV Hjelpemiddelsentral sitt brukernummer for aktuell bruker. (Brukernummer er også tilgjengelig i digital søknad).
Søknadsskjema
Kommunen fyller ut søknadsskjema, skanner og sender dette på mail til nav.hot.rogaland.kundeservice@nav.no. Merk skjema med «etter avtale gjort med xx (navnet til den på Kundeservice som muntlig avtale er gjort med). Skriv på søknadsskjema brukers initialer og fødselsår (eks. I.A.52), samt allerede oppgitt brukernummer.
Skriv på henvisende instans med fullt navn, arbeidssted og telefonnummer.
Merk søknad med – HASTER – men ingen diagnose eller begrunnelse. Angi dato og klokkeslett for når det er ønskelig å hente hjelpemidlene, både i søknaden som sendes per epost, og i vedlegget som eventuelt medfølger.
Søknadsskjema må inneholde disse opplysningene for å kunne behandles.
Begrunner forplikter seg til å sende Digital søknad snarest. Husk å ta med fullt navn og adresse, samt kryss av i ruten for at hjelpemidlene allerede er utlevert.
NAV Hjelpemiddelsentral Rogalands forpliktelser:
Korrekt utfylt søknadsskjema som kommer inn før kl 12.00 blir behandlet samme dag og søknader mottatt seinere blir behandlet innen kl 12.00 dagen etter.
Hastesaker utleveres fortløpende og innen 24-48 timer dersom det ikke er avtalt egen henting jfr. informasjon ovenfor.