Hvordan går jeg fram ved hastesak
Definisjonen av en hastesak er knyttet til brukers sykdomstilstand, livssituasjon og sammenhengen som hjelpemiddelet skal brukes i. Hjelpemiddelsentralen vurderer i hvert tilfelle om det er en hastesak.
Eksempler på hastesaker
- Alvorlige hjerte- og lungesykdommer
- ALS
- Kreftsykdommer i hurtig utvikling
- Hurtig utvikling av trykksår eller overhengende fare for sår
Typer hjelpemidler som kan leveres ut i hastesaker
Hjelpemidler som leveres ut i hastesaker skal finnes på lager, og skal dekke brukers primærbehov.
I hovedsak vil dette si:
- toalettutstyr
- seng
- madrasser og puter med trykkavlastende effekt
Framgangsmåte i hastesaker
Hastesaker skal begrunnes av fagperson, for eksempel kommunal ergoterapeut. Søknadsskjema og førsteside sendes på vanlig måte til NAV. Husk å skrive HASTESAK med store bokstaver i søknaden.
Fra hjelpemiddelsentralen har mottatt saken, til hjelpemiddelet er klar til å kjøres ut til kommunen, beregnes det fem arbeidsdager. Bruker, pårørende eller terapeut kan hente hjelpemiddelet på hjelpemiddelsentralen. Ønsker dere å hente hjelpemiddelet på hjelpemiddelsentralen, så må dette noteres i søknaden ellers vil hjelpemiddelet bli sendt med kommunetransport på vanlig måte.