Hvordan går jeg fram ved bytte
Bytte av hjelpemiddel uten ny søknad kan skje hvis:
1. Du nylig har mottatt et hjelpemiddel som ikke passer eller kan brukes etter hensikten
- Bytte må skje innen 6 uker fra utlevering
- Det kan kun byttes til tilsvarende produkt
2. Hjelpemiddelet er utslitt eller defekt
- Hjelpemiddelsentralen vurderer om hjelpemiddelet skal byttes eller repareres etter innsendt ordreskjema
3. Hjelpemiddelet passer ikke lenger i størrelse
Hvis du skal bytte et hjelpemiddel innenfor disse kriteriene sender du inn bytteskjema.
Du må oppgi på bytteskjemaet hvilket hjelpemiddel som skal byttes inn og hvilket hjelpemiddel du ønsker å bytte til. Oppgi alltid HMS artikkelnummer og beskriv årsaken til at hjelpemiddelet må byttes.
Ved bytte skal førstevalget på rammeavtalen alltid vurderes og eventuelt prøves ut. Dersom hjelpemiddelet ikke er førstevalg i sin post, må du begrunne hvorfor dette er valgt fremfor høyere rangerte hjelpemidler. Dette gjelder selv om du har samme hjelpemiddel fra før.
Dersom hjelpemiddelet som skal byttes ikke lenger er på avtale, vil det bli levert ut et hjelpemiddel som er på avtale som er så likt ditt tidligere hjelpemiddel som mulig.
Er du usikker på hvilke(-t) artikkelnummer du trenger, kan du se i hjelpemiddeldatabasen eller kontakte leverandør. Mange av leverandørene har gode nettsider der du kan finne HMS artikkelnummer.
Hvis behovet ditt er endret må du søke. Hjelpemiddelsentralen vurderer i hvert enkelt tilfelle om det må søkes.
Ved behov for bytte av hjelpemidler som er lagervare på Hjelpemiddelsentralen (HMS Oslo), kan man foruten å sende bytteskjema, ringe inn til HMS Oslo på telefon 407 02 803, og få ordnet et bytte. Dette gjelder bytte mot et likt hjelpemiddel, og kun hjelpemidler som er lagervare.
Unntaket er mobilitetsstokk, som ikke er lagervare, men som likevel kan ringes inn ved behov for bytte likt mot likt. Mobilitetsstokk vil da bli bestilt fra leverandør så raskt som mulig.
Hente selv bytte av lagervare
Du kan også møte opp på hjelpemiddelsentralen og få utlevert hjelpemiddelet der, hvis det finnes på lager. Henvend deg da i ekspedisjonen til teknisk/lager i Kabelgata 1. Ta med hjelpemiddelet som skal byttes.
Ved bytte av elektrisk rullestol og Innowalk trenger hjelpemiddelsentralen mer informasjon.
Ved behov for bytte av Innowalk må det sendes inn skjema Hjelp til vurdering og utprøving.
Hvordan du skal gå fram hvis du skal bytte elektrisk rullestol kan du lese om her.
Det skal alltid gis ny opplæring ved bytte av elektrisk rullestol og kommunen vil bistå med en godkjent formidler. Dersom bruker er i arbeid, utdanning eller har brukerpass, kan hjelpemiddelsentralen i Oslo tilby en forenklet opplæring. Du kan lese mer om forenklet opplæring her.