Elektrisk rullestol på reise
På denne siden finner du link til generell informasjon om hjelpemidler på reise, og spesifikk informasjon som gjelder brukere tilknyttet NAV Hjelpemiddelsentral Oslo .
Her kan du lese om NAVs generelle bestemmelser for hjelpemidler i utlandet.
Før reisen – NAV Hjelpemiddelsentral Oslo
Når du skal på tur til utlandet, må du ta kontakt med teknisk ordrekontor i god tid før reisen. Dette er fordi hjelpemiddelsentralen skal vurdere om det bør gjøres vedlikehold på hjelpemiddelet ditt før du reiser.
Teknisk ordrekontor har telefonnummer 400 02 046.
Reparasjon i utlandet - NAV Hjelpemiddelsentral Oslo
Dersom du har vært i kontakt med teknisk ordrekontor før reisen, og du like vel får behov for reparasjon mens du er i utlandet, kan du selv kontakte et lokalt verksted for å få reparert hjelpemiddelet ditt. Om du betaler for reparasjonen selv, refunderer NAV Hjelpemiddelsentral Oslo utgiftene, ved at du legger frem spesifisert kvittering når du kommer hjem. Etter at du har kommet hjem fra utenlandsoppholdet, skal hjelpemiddelsentralen se over hjelpemiddelet ditt for å sjekke at reparasjonen er utført i henhold til gjeldende regelverk.
Elektrisk rullestol på fly
Her kan du lese mer om elektrisk rullestol på fly.
Under flyreisen skal batteriene fysisk kobles fra det elektriske systemet på rullestolen, slik at batteriene er galvanisk atskilt fra resten av elektronikken. Dette gjøres som oftest ved å koble ut hovedsikringen på rullestolen. Hvordan du gjør dette på din elektriske rullestol finner du ut ved å lese bruksanvisningen. Du finner også ofte spesifikke tips for hva du bør tenke på i forbindelse med flyreiser i bruksanvisningen.
Alle elektriske rullestoler utlevert etter år 2000 har batterier som er godkjente for transport i fly, og det skal ikke være nødvendig å ta kontakt med hjelpemiddelsentralen angående dette før du reiser.