NAV-tjenester på Altinn
Refusjoner, søknader, oppgjør, rapporter m.m.
Vi har for tiden lang saksbehandlingstid på sykepengerområdet. Antall sykepengesaker øker stadig, og samtidig står vi midt i en omstilling der vi behandler sakene i både nytt og gammelt saksbehandlingssystem. NAV prioriterer nå søknader til de som ikke får forskuttert lønn fra sin arbeidsgiver. Dette gjør situasjonen bedre for den sykmeldte, men det betyr også at noen arbeidsgivere må vente noe lengre på refusjoner fra NAV. Vi beklager forsinkelsene. Vi gjør alt vi kan for å bedre situasjonen, men vi må regne med at det vil være forsinkelser en god stund fremover.
A-melding og Aa-registeret
- Gå rett til a-melding i Altinn
- Aa-registeret: hvordan registrere og endre opplysninger i Enhetsregisteret
Du kan lese mer om a-melding og Aa-registeret.
Bankkontonummer
Sjekk, registrer eller endre bankkontonummer for refusjoner fra NAV til arbeidsgiver.
Inntektsmelding
Gå til digital inntektsmelding.
Oppgjørsrapporter
- Fakturaspesifikasjon for pensjonsytelser
- Skatteoppgjørsrapport T09 til kemnere
- Trekkoppgjørsrapport T14 til kreditorer som har trekk i NAV-brukeres ytelser
- Oppgjørsrapport (K27) fra NAV for refusjon av sykepenger, feriepenger, adopsjons- eller fødselspenger
Les mer om elektronisk distribusjon av oppgjørsrapporter.
Sykmelding og sykmeldte
Søknad om sykepenger, sykmelding, oppfølgingsplan m.m. for arbeidsgivere.
Tilganger
For å få tilgang til arbeidsgivertjenester hos NAV må du ha en bestemt rolle eller enkeltrettighet i Altinn.
Trekkhendelser til kreditor og namsmann
Rapporten T-12 Trekkhendelser til kreditor og namsmann viser oversikt over innsendte trekk der det ikke er noen ytelse å trekke i m.m.
Refusjoner fra NAV ved virksomhetsoverdragelser
Når en arbeidstaker bytter virksomhet i løpet av en stønadsperiode, må virksomhetene sørge for at refusjoner fra NAV fortsatt kan komme fram til riktig mottaker. Les mer om refusjoner fra NAV ved virksomhetsoverdragelser.