Web-oppslag i Aa-registeret
Ved å benytte tjenesten Web-oppslag i Arbeidsgiver- og arbeidstakerregisteret (Aa-registeret) kan du foreta oppslag enten på arbeidsgiver (organisasjonsnummer) eller arbeidstaker (Fødselsnummer/D-nummer).
Tjenesten er gratis å benytte, men du må søke for å få tilgang. Denne tjenesten vil erstatte oppslag i Aa-registeret på TietoEVRYs «Infotorg».
Web-oppslag i Aa-registeret for samarbeidspartnere
Innholdet på denne siden beskriver tjenesten «Web-oppslag i Aa-registeret for samarbeidspartnere». Tjenesten krever at du søker om tilgang.
NAV tilbyr også innsynstjenester for arbeidsgiver/oppdragsgivere og arbeidstakere/oppdragstakere for oppslag i egne arbeidsforhold (rapportert via a-ordningen. Disse tjenestene krever ikke søknad om tilgang.
- Innsynsløsning for arbeidsgivere/oppdragsgivere (behøver ikke søknad)
- Innsynsløsning for arbeidstakere/oppdragstakere (behøver ikke søknad)
Hvem kan få tilgang til tjenesten Web-oppslag i Aa-registeret?
Offentlige virksomheter som har søkt og fått innvilget tilgang til Aa-registeret via web-oppslag, kan benytte tjenesten. Virksomheten delegerer tilgangen til sine ansatte. Dette gjøres i Altinn, se under. Det er kun ansatte som har et tjenstlig behov som kan gis tilgang til Aa-registeret.
Arbeidsgiver skal sørge for at arbeidstakere som gis tilgang har signert taushetserklæring, se relatert innhold. Den enkelte ansatte må godkjenne bruksvilkårene i løsningen før han/hun kan slå opp i registeret. Den ansatte bør også kjenne til de generelle bruksvilkårene for bruk av NAVs distribusjonsløsninger som arbeidsgiveren har godkjent i forbindelse med søknad om tilgang til tjenesten.
Altinn-rettighet og delegering for å benytte tjenesten
For å kunne logge deg inn i tjenesten må du ha Altinn-rettigheten «Tilgang til Aa-registeret for samarbeidspartnere – WebOppslag».
Det er i utgangspunktet ingen i virksomheten som har denne rettigheten, men brukere som har rollen Hovedadministrator i Altinn kan gi rettigheten til seg selv og/eller andre. Rollene fra Enhetsregisteret som har Hovedadministrator automatisk er Daglig leder, Styreleder, Innehaver og Bestyrende reder. I tillegg kan brukere som har rollen Tilgangsstyring OG har fått delegert tjenesterettigheten, delegere rettigheten videre til andre brukere.
For deg som er hovedadministrator eller har rettigheten Tilgangsstyrer i Altinn, kan benytte følgende brukerguide for å delegere rettigheten «Tilgang til Aa-registeret for samarbeidspartnere – WebOppslag» i Altinn.
NB! Rettigheten vil bare være tilgjengelig for delegering når NAV har innvilget "Søknad om tilgang til Aa-registeret".
Nærmere beskrivelse av rollen Hovedadministrator er beskrevet på Altinn.no. Ta kontakt med Altinn om du behøver ytterligere brukerstøtte knyttet til delegering.
Pålogging
For å logge på tjenesten må du benytte ID-porten hos Difi med sikkerhetsnivå 4.
Tjenesten finner du her
Nærmere beskrivelse av tjenesten
- Under menyen «Relatert innhold» finner du brukerveiledning til tjenesten.
- Tjenesten er gratis å benytte.
- Data er tilgjengelig 24/7.
- Påloggingens varighet er 2 timer.
- Valgt dataminimering og filtrering lagres innenfor en pålogging, men må gjennomføres på nytt ved neste pålogging.
- Alle oppslag som blir foretatt blir logget, og en person du har foretatt oppslag på kan be om innsynslogg.