Virksomheter som har arbeidstakere som ikke er registrert i Aa-registeret
Virksomheter som har arbeidstakere som ikke er registrert i Aa-registeret, kan ikke sende krav på vanlig måte, men må bruke eget skjema.
I forbindelse med koronapandemien dekker NAV sykepenger fra dag 6 i sykefraværet. Virksomheter som har arbeidstakere med varig tilrettelagt arbeid, skal ikke registrere arbeidstakere i Aa-registeret. Virksomhetene kan derfor ikke sende krav på vanlig måte, men må bruke et eget skjema.
Vanligvis betaler arbeidsgiveren sykepenger til den ansatte de første 16 dagene av sykefraværet, det som kalles arbeidsgiverperioden. Forutsetningen for at arbeidsgiveren får dekket sykepenger fra dag 6, er at den ansatte er smittet, mistenkt smittet eller i pålagt karantene. Fra og med 2. februar 2022 er kravet til smittekarantene opphevet. Arbeidsgiveren får derfor ikke refusjon for slikt fravær for fraværsdager fra og med 2. februar 2022.
Slik gjøres det:
Arbeidsgiveren utbetaler først lønn for alle fraværsdagene. Etterpå søker arbeidsgiveren om refusjon fra NAV. Du skal sendes ett krav per ansatt.
Arbeidsgiveren kan få refusjon for dager fra og med 1. desember 2021. Du kan ikke søke om refusjon for fravær på grunn av stengte skoler eller barnehager.
Utfylt skjema sendes til NAV Arbeid og ytelser Molde, Postboks 2614, 6405 Molde. Denne adressen skal kun benyttes til disse kravene. Annen dokumentasjon til NAV mottas ikke på denne adressen.
Fordi prosessen er papirbasert, må du regne med noe lengre saksbehandlingstid for disse kravene.