Når du forskutterer sykepenger etter arbeidsgiverperioden
En arbeidsgiver som betaler ut lønn/sykepenger utover arbeidsgiverperioden, kan kreve refusjon fra NAV.
Hvem kan kreve refusjon?
For å kunne kreve refusjon må du forskuttere sykepenger til den ansatte etter at arbeidsgiverperioden er slutt.
NAV dekker sykepenger opp til 6 x grunnbeløpet (G).
Når arbeidstakeren har flere arbeidsforhold, vil refusjonen fordeles forholdsmessig mellom arbeidsforholdene.
Hvordan krever man refusjon?
Kravet om refusjon av sykepenger består av
- søknaden fra arbeidstakeren
- inntektsopplysningene fra arbeidsgiveren
Inntektsmeldingen er altså ikke i seg selv å betrakte som et krav om refusjon.
For at saken skal kunne behandles raskt, må det gå fram av inntektsmeldingen hvilke dager det er beregnet arbeidsgiverperiode. Inntektsopplysninger sendes digitalt, enten fra Altinn eller fra arbeidsgiverens lønns- personalsystem. Les mer om inntektsmelding.
Frist for å sende krav
NAV kan gi refusjon for sykefravær som har funnet sted opptil tre måneder før den kalendermåneden refusjonskravet blir satt fram. Denne fristen er absolutt.
Refusjonsrapport K27 i Altinn: Arbeidsgiveren kan selv kontrollere refusjon av sykepenger fra NAV i Altinn. K27-rapporten er tilgjengelig i Altinn en av de første virkedagene i hver måned. Den inneholder refusjonsbeløp, periode, hvem det gjelder og maksdato for stønadsperioden.
Merk: Maksdato for sykepenger vil forskyve seg i de tilfellene det avvikles ferie, eller hvis den ansatte har vært friskmeldt i en periode. Ny maksdato etter ferieavvikling eller perioder med friskmelding blir først oppdatert når ny sykmeldingsperiode er behandlet.
Hvis en ansatt har flere arbeidsforhold og er syk i kun ett av disse, forbrukes likevel sykepengerettigheter.
Les mer om oppgjørsrapporter fra NAV til virksomheter.
Sykepenger og ferieavvikling
Sykepenger stoppes i den perioden hvor lovbestemt ferie avvikles. Det betyr at den siste dagen med rett til sykepenger (maksdato) som regel forskyves tilsvarende.
Flere arbeidsforhold
I noen tilfeller vil den ansatte kunne avvikle ferie i ett arbeidsforhold, men ikke i et annet. I arbeidsforholdet hvor ferie ikke avvikles og det foreligger sykmelding, vil sykepenger utbetales. Maksdatoen vil da ikke forskyves.
Slik håndterer du søknaden fra den ansatte
Digital søknad om sykepenger
Arbeidstakeren får en melding fra NAV når den digitale søknaden kan fylles ut og sendes fra nav.no. Søknaden blir rutet til arbeidsgiveren dersom sykefraværet er innenfor arbeidsgiverperioden. Er sykefraværet lenger enn arbeidsgiverperioden, blir søknaden rutet til NAV med kopi til arbeidsgiveren.
Er det noen feil i utfyllingen, tar arbeidsgiveren kontakt med den ansatte, som kan sende søknaden på nytt fra nav.no.
Arbeidsgiveren trenger ikke sende den digitale søknaden videre til NAV
- Arbeidsgiveren trenger bare å sende den digitale inntektsmeldingen, enten fra Altinn eller fra lønns- og personalsystemet.
Papirsøknad - del D av sykmeldingen
Det vil fortsatt komme noen sykepengesøknader på papir. De blir skannet og "digitalisert" når de kommer til NAV i posten. Vent derfor noen dager hvis du får papirsykmelding fra den ansatte. Disse sykmeldingene kommer på papir:
- fra ansatte som ikke har bankID eller annen legitimasjon på høyeste sikkerhetsnivå, eller som har strengt fortrolig adresse
- fra ansatte som selv velger å bruke papir framfor digital løsning
- sykmeldinger som er skrevet ut på sykehus
Riktig bankkonto
Bankkontonummer endrer du elektronisk i Altinn. Du kan ikke sende melding på papir. Les mer om bankkontonummer
Meld fra om endringer
Arbeidsgiveren må melde fra om endringer som kan få betydning for utbetalingen fra NAV. Det kan for eksempel være at arbeidstakeren slutter i arbeidsforholdet, og at arbeidsgiveren av den grunn ikke lenger krever refusjon fra NAV.