Foreløpig gjelder dette:

 – Under lanseringen av inkluderingsdugnaden lovet jeg bedre inkluderingstjenester til arbeidsgivere. Arbeidsgivere har oppgitt digitalisering av søknader som det viktigste å få på plass for bedre samhandling med NAV. Det måtte vi ta på alvor, sier Sigrun Vågeng, Arbeids- og velferdsdirektør i NAV.

– Derfor er det gledelig at vi nå kan annonsere at de tre første digitale søknadene ligger klare i Altinn. Og utover i 2019 vil det komme flere, fortsetter hun.

De digitale søknadene har bedre støtte til utfyllingen i form av hjelpetekster og lenker til regelverk og satser. Søknad om lønnstilskudd har også en smart beregningskalkulator. Arbeidsgiver finner søknadene ved å logge seg på Altinn, slik mange arbeidsgivere allerede har gjort i sin sykefraværsoppfølging. Når arbeidsgiver trykker “send søknad” blir denne automatisk rutet til riktig NAV-kontor. 

Arbeidsgivere kan nå vinke farvel til tungvinne papirsøknader som skulle printes og postes. Alt i alt har det blitt enklere å søke om tiltak fra NAV, noe som gjør det lettere for arbeidsgivere å inkludere de som står utenfor arbeidslivet.

Informasjonsmateriell

Her er en presentasjon som viser deg de viktigste endringene i de nye skjemaene

Hvis du ønsker en detaljert gjennomgang av de nye digitale skjemaene, kan du se filmene som tar deg gjennom søknadene steg for steg.

Se film om lønnstilskudd (8 minutter)

Se film om tilskudd til mentor (5 minutter)

Se film om inkluderingstilskudd (5 minutter)