Nyheter
Har du fått en papirsykmelding?
Publisert 6. april 2021|Oppdatert 19. november 2021
Vent noen dager med å bruke den! Når sykmeldingen er gjort digital, kan arbeidstakeren sende den til arbeidsgiveren fra Ditt sykefravær på nav.no.
Alle papirsykmeldinger blir nå «digitalisert» når de kommer inn til NAV fra sykehus og andre som skriver sykmeldinger på papir. Prosessen tar noen dager fordi papirene først må
- sendes i posten til NAV
- tolkes i NAVs skanner
- registreres manuelt hvis skanneren ikke klarer å tolke papiret
Men den digitale sykmeldingen er verdt å vente på! Da slipper dere å håndtere del C og del D på papir, og dere får samtidig tilgang til alle de digitale tjenestene i sykefraværsoppfølgingen. Derfor: Selv om du allerede skulle ha fått papirsykmeldingen fra den ansatte, bør du oppfordre den ansatte til å sende deg den digitale versjonen fra nav.no. Deretter kan papiret kastes.
Noen må fortsatt bruke papiret
Hvis dette gjelder medarbeideren din, må papirsykmeldingen fortsatt brukes:
- har ikke bankID eller annen legitimasjon på høyeste sikkerhetsnivå
- har strengt fortrolig adresse i Folkeregisteret
Se hvordan du sender papirsøknaden om sykepenger (del D) til NAV.