Digital sykmelding – informasjon til sykmeldte

Du kan sende sykmeldingen digitalt til arbeidsgiveren din i stedet for å levere den på papir.

Hvis den som sykmelder deg bruker digital sykmelding, får du en SMS eller e-post fra NAV kort tid etter. Klikker du på lenken og logger inn på nav.no, blir du sendt direkte til Ditt sykefravær. Der finner du sykmeldingen og nyttig informasjon om hva som skjer under sykefraværet.

Send sykmeldingen fra nav.no

Fra nav.no kan du sende sykmeldingen til arbeidsgiveren din. Inne på «Ditt sykefravær» vil du bli guidet gjennom stegene. Arbeidsgiveren din kan finne sykmeldingen i meldingsboksen sin i Altinn og sende den videre til den lederen som har ansvar for å følge deg opp mens du er sykmeldt.

Innholdet er det samme som i papirversjonen, det vil si at diagnosen ikke er synlig for arbeidsgiveren din. Du kan se mer om dette inne på Ditt Sykefravær, under punktet «Dette får arbeidsgiveren din se».

Hvis du ikke har arbeidsgiver, sendes sykmeldingen automatisk til NAV når du har bekreftet den.

Har du flere arbeidsgivere, må legen skrive en sykmelding til hver av dem. Det gjelder også den tradisjonelle sykmeldingen på papir.

Du kan fortsatt velge å levere sykmeldingen på papir hvis du heller vil det.

Merk: Gjelder sykmeldingen behandlingsdager eller reisetilskudd, må du fortsatt be om å få den på papir fra den som sykmelder deg. Det er fordi du foreløpig trenger del D på papir i akkurat disse tilfellene.

Si fra til arbeidsgiveren din

Den digitale sykmeldingen er ny for arbeidsgiveren din også, så det er fint om du sier fra når du har sendt den fra deg.

Den siste delen av sykmeldingen

Den siste delen av papirsykmeldingen kalles del D. Den trenger du for å søke om sykepenger etter at sykefraværet er over. Nå er denne også blitt digital - foreløpig for alle som har en arbeidsgiver. 

For deg som ikke har arbeidsgiver:

Hvis du ikke har arbeidsgiver, må du foreløpig be om å få sykmeldingen på papir fra den som sykmelder deg. Da sender du del D til NAV etter at sykefraværet er over. Les mer om hvor søknaden skal sendes. Vi jobber med å utvikle en digital løsning også for deg som ikke har arbeidsgiver.

For deg som har arbeidsgiver:

Når sykefraværet er over, får du en ny melding med lenke til den digitale søknaden om sykepenger. Du svarer på noen spørsmål som vi bruker til å beregne sykepengene dine. Du må svare på spørsmålene selv om du får lønn fra arbeidsgiveren når du er syk. Det er fordi arbeidsgiveren legger ut for deg og skal ha pengene tilbake fra NAV.

Den digitale søknaden om sykepenger er innført puljevis. Den gjelder for deg hvis du fikk sykmelding etter datoen som gjelder i ditt fylke: 

  • Aust-Agder // 1. september 2017
  • Finnmark  // 1. november 2017
  • Troms // 1. november 2017
  • Nordland // 1. oktober 2017
  • Nord-Trøndelag // 1. november 2017
  • Sør-Trøndelag // 1. november 2017
  • Oppland // 1. november 2017
  • Vest-Agder // 1. november 2017
  • Resten av landet: 15. januar 2018

Ble sykmeldingen din utstedt før innføringsdatoen i ditt fylke, må du bruke del D på papir for akkurat denne sykmeldingen.

Om pålogging

For å kunne logge deg inn på Ditt NAV, trenger du BankID, Buypass eller Commfides. BankID får du fra banken din. Hvis du ikke har eller kan skaffe noen av delene, må du fortsatt levere sykmeldingen din på papir.

Les mer om innlogging på nav.no.