Publisert 18. oktober 2018|Oppdatert 21. september 2022
Informasjon om hvordan ta i bruk digital søknad om økonomisk sosialhjelp. Håndbok i innføring.
Hvordan ta i bruk digital søknad om økonomisk sosialhjelp?
Kommuner som ønsker det, kan ta i bruk digital søknad om økonomisk sosialhjelp og innsynsløsning.
Håndbok for innføring av digital søknad
Håndbok for innføring av digital søknad (pdf) gir en grundig innføring i hvordan kommuneadministrasjonen og NAV-kontoret kan ta i bruk digital søknad om økonomisk sosialhjelp. Håndboken inneholder også en oversikt over kostnader (foilene 6-9).
Forberedende aktiviteter i korte trekk med nyttige lenker
1. Beslutning om å ta i bruk digital løsning for økonomisk sosialhjelp er tatt.
Kommunen må ta direkte kontakt med fagsystemleverandøren og avtale hvilke tekniske forberedelser som må gjøres i fagsystemet for sosiale tjenester, og datoen for installasjon og opplæring.
2. Påkoblingsdato
Fagsystemleverandøren melder fra påkoblingsdatoen til Arbeids- og velferdsdirektoratet.
3. Avtaler
Kommunen må inngå nødvendige avtaler med fagsystemleverandøren, Kommunesektorens organisasjon (KS) og Arbeids- og velferdsdirektoratet.
4. Faglige forberedelser og eventuelle endringer i arbeidsprosesser i NAV-kontoret
Introduksjon til digital søknad – leder og medarbeiderpakke (pptx)
Endringer i arbeidsprosesser på NAV-kontoret i forbindelse med innføring av digital søknad (pptx)
Hvordan få flere til å søke digitalt (pptx)
Opplæringsversjon for digital søknad og innsyn (testmiljøet) for digital søknad og innsynsløsning. Veiledning for testmiljøet (pdf).
5. Juridiske vurderinger
Kommunen bør vurdere personvernkonsekvenser og foreta risiko- og sårbarhetsanalyse i forbindelse med påkobling til digital søknad.
Maler utarbeidet av KS som kommunen kan bruke som utgangspunkt for egne vurderinger:
DPIA for Digisos (personvernkonsekvenser) - filen lastes ned
ROS for Digisos (risiko- og sårbarhetsanalyse) - filen lastes ned
6. Tekniske forberedelser
Kommunen må konfigurere seg og aktivere den digitale søknaden (mottak) i Fiks. Oppskrift for konfigurasjon av Fiks Digisos (KS).
OBS! Dette gjelder også alle kommuner som inngår i vertskommunesamarbeid, ikke bare vertskommunen. I Håndbok for innføring av digital søknad (pdf) ligger informasjon og anbefalinger for kommuner som har interkommunale samarbeidsløsninger som vertskommunesamarbeid.
Annet støtte- og opplæringsmateriell
Informasjons- og støttemateriell - opplæringsmateriell inneholder informasjonsfilmer, annen informasjon til innbyggere, informasjonsmateriell til publikumsmottaket.