Personvern og sikkerhet på nav.no

Vi lagrer ikke personopplysninger om deg på de åpne sidene på nav.no. Når du er logget inn og bruker en av tjenestene der, blir personopplysningene dine behandlet på en sikker måte etter kravene i personopplysningsloven.

Informasjonskapsler

På nav.no brukes informasjonskapsler ("cookies") både på åpne og innloggede sider. Funksjonen kan slås av og på i de fleste nettlesere gjennom "innstillinger", "sikkerhet" eller liknende. Informasjonskapsler inneholder ikke personopplysninger og er ingen sikkerhetsrisiko for deg. Hvis du slår av informasjonskapsler i nettleseren din, vil ikke alle tjenester virke som de skal.

Vi bruker opplysninger fra informasjonskapsler til å forbedre brukeropplevelsen og innholdet. Når du besøker nav.no, sender nettleseren din opplysninger til NAVs systemer. For hver side du åpner lagres opplysninger om hvilken side du er på, hvilken side du kommer fra og går til, hvilken nettleser du bruker, om du bruker PC eller mobile løsninger m.m. Slik kan vi forbedre flyten og opplevelsen for alle som bruker nettsiden.

Opplysningene brukes bare til å kartlegge hvordan og hvor mye nav.no brukes, men uten å identifisere IP-adresser. Vi bruker verktøyene Google Analytics, Google Optimize, Google Tag Manager og Hotjar i analysearbeidet.

Innlogging på nav.no

Innlogging med ID-porten. Du kan logge inn på nav.no gjennom den offentlige ID-porten med MinID eller BankID. De fleste digitale tjenestene i NAV krever at du logger inn med det høyeste sikkerhetsnivået, det vil si BankID, BankID på mobil, Buypass eller Commfides.

Hvis du har logget inn med MinID og går til en tjeneste som krever høyeste nivå, får du beskjed om dette.

Hvis du logger inn og ikke er aktiv på 15 minutter, må du logge inn på nytt for å ivareta sikkerheten. Du vil få meldingen "Du har vært inaktiv for lenge. Du må starte prosessen på nytt." I tjenesten Din pensjon kan du være inaktiv i 30 minutter før du må logge inn på nytt. 

Innlogging med brukernavn og passord. Arbeidsgivere logger inn i noen av NAVs tjenester med brukernavn og passord som de får fra NAV. I tjenesten Dine sykmeldte logger de inn via ID-porten på BankID-nivå.

Andre NAV-tjenester for arbeidsgivere ligger hos Altinn, da logger arbeidsgiveren også inn via ID-porten. 

I tjenestene Din pensjon og Uføretrygd kan personbrukere logge inn med endagspassord. Da får du tilgang til de fleste funksjonene. Endagspassord får du ved å henvende deg til kontaktsenteret på telefon eller ved å møte opp på NAV-kontoret ditt. Endagspassord ved oppmøte har høyere sikkerhetsnivå enn endagspassord på telefon. Du får derfor tilgang til flere opplysninger med endagspassord ved oppmøte.

Hvis du bare vil skifte jobb og ikke registrere deg hos NAV, kan du registrere CV-en din på nav.no slik at arbeidsgivere finner deg. Da kan du logge inn med brukernavn og passord fra NAV som du får når du registrerer deg som jobbskifter.

Tjenester på nav.no

Når du logger inn på nav.no, kommer du til en oversikt - Ditt NAV. Her finner du digitale tjenester og søknader. De generelle personvernreglene i NAV gjelder alle aktiviteter og opplysninger du gir fra deg når du har logget inn på nav.no.

Når du går inn i en enkelt tjeneste, kan du møte tekster underveis som handler om opplysninger som NAV henter inn, eller opplysninger du gir fra deg. Eksempel:

I en oppfølgingstjeneste for sykefravær får du beskjed om ikke å skrive sensitive opplysninger i et felt fordi arbeidsgiveren din kan lese dette.

I noen tjenester kan du møte en tekst med brukervilkår som du må godta for å få lov til å bruke tjenesten. Slike brukervilkår vil variere med tjenesten. Du kan få informasjon om hvordan tjenesten fungerer, hva vi krever av deg eller valg du må gjøre og forstå konsekvensen av. Brukervilkår kan også inneholde informasjon om nødvendige opplysninger som vi vil innhente fra andre instanser og der vi må ha ditt samtykke.  

Sikker digital kommunikasjon med NAV. All digital kommunikasjon du har med NAV når du har logget inn er sikker, uansett hvordan du har logget inn. I tjenesten «Send beskjed til NAV» kan du sende enkle beskjeder til NAV som gjelder inntekt, familiesituasjon eller annet som har betydning for saken din og det du får utbetalt. I den digitale aktivitetsplanen kan du ha dialog med veilederen på NAV-kontoret om jobbaktiviteter og oppfølging fra NAV.

Du kan ikke kommunisere med NAV i vanlig e-post. Vi oppfordrer deg derfor til ikke å sende taushetsbelagt og sensitive opplysninger i e-post til NAV. 

Javascript. De innloggede tjenestene på nav.no virker bare i nettlesere som støtter Javascript. Det er små programfiler som gjør at tjenesten virker som den skal. Hvis du får melding om at Javascript ikke er aktivert, kan du slå på gjennom "innstillinger", "sikkerhet" e.l. 

Navigasjon i skjemaer. Når du fyller ut et skjema på nav.no, bør du bruke knappene eller lenkene i skjemaet for å gå fram og tilbake i skjemaet. Unngå fram- og tilbakeknappene i nettleseren, det kan noen ganger føre til at data blir lagret to ganger.