NAV tester ut digitale brev

Noen brukere i NAV vil nå motta brev som kun blir sendt digitalt. I første omgang gjelder det innkalling til møter eller gruppemøter hos NAV.

De som får digitalt brev fra NAV vil få et varsel via SMS og e-post. Man må da logge deg på Ditt NAV og sjekke innboksen. Brevene vil også bli sendt til brukerens digitale postkasse.

Hva vil det si å være en «digital bruker»?

Alle som står oppført i Kontakt- og reservasjonsregisteret regnes som digitale brukere og kan motta brev og informasjon digitalt, med mindre man har reservert deg.

Du er en digital bruker hvis du har

  • benyttet deg av en offentlig innlogget tjeneste via ID-porten, for eksempel skattemelding på nett, og har lagt inn kontaktopplysninger.
  • registrert e-post og mobilnummer på norge.no. Da er du oppført i Kontakt- og reservasjonsregisteret, med mindre du har reservert seg mot digital kommunikasjon.
  • tilgang til pålogging ved bruk av BankID, BankID på mobil, Buypass eller Commfides.

Er du usikker på om du står oppført i Kontaktregisteret, kan du enkelt sjekke dette på norge.no.

Kommer NAV til å sende alle brev digitalt?

I første omgang blir løsningen testet på et mindre antall brukere.Hvis testen går bra, vil flere brev bli sendt bare digitalt i 2018. Målet er at alle personer som er digitale brukere og har kontakt med NAV, skal kunne få informasjonen de trenger kun digitalt.

Alle som får et brev digitalt fra NAV, vil bli varslet på forhånd.

Kan jeg reservere meg mot digitale brev?

Du må selv reservere deg i Kontakt- og reservasjonsregisteret på norge.no. Der kan du også endre kontaktinformasjon og fjerne reservasjonen.

Vær oppmerksom på at hvis du reserverer deg, vil du heller ikke få annen digital post fra det offentlige, som for eksempel skattemeldingen. Du kan ikke velge å få brev i posten samtidig som du er digital bruker.

Hva med de som har verger?

Hvis du er verge for en digital bruker, må du få fullmakt fra den du er verge for.