Digitale brukere skal få brevene sine på nett

Fra 15. februar slutter NAV å sende en stor andel av sine brev i posten til personer vi vet er digitale. Brevene vil i stedet for være tilgjengelig på Ditt NAV eller i din digitale postkasse.

Endringen gjelder flere ulike typer brev, som for eksempel vedtaksbrev eller informasjonsbrev. De som mottar digitale brev fra NAV får et varsel via SMS og e-post når det har kommet et nytt brev i innboksen.

Personer som ikke er digitale vil fortsatt motta alle brevene sine i posten, slik de gjør i dag.

Hva vil det si å være en «digital bruker»?

Alle som står oppført i Kontakt- og reservasjonsregisteret regnes som digitale brukere og kan motta brev og informasjon digitalt, med mindre du har reservert deg.

Du er en digital bruker hvis du har

  • benyttet deg av en offentlig innlogget tjeneste via ID-porten, for eksempel skattemelding på nett, og har lagt inn kontaktopplysninger.
  • registrert e-post og mobilnummer på norge.no. Da er du oppført i Kontakt- og reservasjonsregisteret, med mindre du har reservert seg mot digital kommunikasjon.
  • tilgang til pålogging ved bruk av BankID, BankID på mobil, Buypass eller Commfides.

Er du usikker på om du står oppført i registeret, kan du enkelt sjekke dette på norge.no.

Kan jeg reservere meg mot digitale brev?

Du må selv reservere deg i Kontakt- og reservasjonsregisteret på norge.no. Der kan du også endre kontaktinformasjon og fjerne reservasjonen. Hvis du trenger bistand til å reservere deg, kan du kontakte Difi. Kontaktinformasjon finner du på difi.no.

Vær oppmerksom på at hvis du reserverer deg, vil du heller ikke få annen digital post fra det offentlige, som for eksempel skattemeldingen. Du kan ikke velge å få brev i posten samtidig som du er digital bruker.

Hva med de som har verge?

Hvis du er verge for en digital bruker, må du få fullmakt fra den du er verge for.