Sjekk hvor du får den beste hjelpen i NAV

Er du usikker på om du trenger å oppsøke NAV-kontoret? Sannsynligvis trenger du det ikke.

Vi ønsker at du skal slippe å bruke unødvendig tid. Sjekk først om du finner det du trenger på nav.no.

Finn svaret selv

På nav.no finner du de riktige svarene om rettigheter og utbetalinger, og om hvor lang tid saksbehandlingen tar. Her kan du også registrere deg som arbeidssøker, få gode tips om hvordan du går fram, du kan sende søknader og sjekke hvor langt saken din har kommet og hvor mye du får utbetalt – i tillegg til mye annet du kan ordne selv. Mye mer effektivt enn å stå i kø, ingen reisevei og åpent hele døgnet! Finner du ikke svar på det du lurer på, kan du kontakte oss på 55 55 33 33.

Enkelt å logge inn

Du logger inn på nav.no på akkurat samme måte som i nettbanken, gjerne ved bruk av BankID-brikke eller BankID på mobil. Du kan også benytte spillerkort fra Norsk tipping (Buypass ID) til innlogging. Som innlogget har du full tilgang til dokumenter og status i saken din, utbetalinger og mye mer.

Trenger du jobb?

Velg den situasjonen som passer best for deg på nav.no/jobbveiviser. Her kan du utforske mulighetene dine.

www.jobblyst.no er en egen side for deg som er ung og trenger råd og veiledning om det å søke jobb eller gå på skole. Se etter oss på Facebook og Snapchat også!

Venter du barn?

NAV Foreldrepenger på Facebook svarer på spørsmål om fødsel, adopsjon, pleiepenger, kontantstøtte og barnetrygd. Her får du vite alt du trenger direkte fra ekspertene på området.

Spørsmål om pensjon?

Pensjonsekspertene i NAV svarer deg på 55 55 33 34. Sjekk først om du finner det du trenger på nav.no/dinpensjon.  

Har du fått et vedtak du ikke forstår?

Da kan du kontakte oss på 55 55 33 33.

Får du oppfølging fra NAV-kontoret?

Hvis du vil ha en samtale med veilederen din på NAV-kontoret, må du ringe til oss først slik at vi kan sette av et tidspunkt for deg. Da er du sikker på at veilederen din er ledig og forberedt til samtalen før du kommer.

Den beste måten å sende søknader og dokumenter på

Det er raskere og sikrere for deg å sende søknader fra nav.no enn å bruke posten. Den digitale søknaden gir deg hjelp til å fylle ut riktig underveis. Du får kvittering når du har sendt søknaden, og saksbehandlingen kan begynne tidligere.

Hvis du oppsøker NAV-kontoret

Ta med deg kodebrikke slik at vi kan hjelpe deg med sikker innlogging på nav.no.

Chat med oss

Vi snakker gjerne med deg på chat

  • om økonomiske problemer og gjeld
  • om foreldrepenger, barnetrygd og kontantstøtte
  • om jobb i utlandet