Endre kontonummer eller kontaktinformasjon

Du kan endre kontaktinformasjon og registrere og endre kontonummer ved å logge deg på Ditt NAV.

Slik endrer du

Hvis du logger deg inn på Ditt NAV med BankID, Buypass eller Comfides, kan du endre både kontonummer og midlertidig postadresse i "Din profil".

Du kan bare ha ett kontonummer registrert hos NAV. Dette gjelder for alle privatpersoner som mottar stønad, pensjon eller refusjoner fra NAV.

Utbetalinger som NAV gjør på vegne av blant annet HELFO og Statens Pensjonskasse kan også utbetales til kontonummeret som er registret hos NAV. Utbetalingsmåten går frem av folketrygdloven § 22-18.

Hvordan endre kontonummeret hvis du har utbetalinger fra kommunen eller Husbanken

Du kan ikke endre kontonummeret i Ditt NAV hvis det gjelder utbetalinger fra kommunen, for eksempel økonomisk sosialhjelp og kvalifiseringsstønad. Da må du ta kontakt med ditt lokale NAV-kontor for å endre kontonummeret ditt.

Det samme gjelder for bostøtte fra Husbanken. Da må du kontakte bostøttekontoret i din kommune hvis du vil endre kontonummeret. På kommunens nettside finner du kontaktinformasjon.

Utbetaling til utenlandsk bankkonto

Som hovedregel utbetaler NAV til norsk bankkonto. Har du ikke bankkonto i Norge bør du oppgi kontonummer i utenlandsk bank hvis du har det. For noen ytelser er det imidlertid en forutsetning at du oppholder deg i Norge. Hvis du oppgir et kontonummer i en utenlandsk bank, må du være oppmerksom på at det påløper et gebyr for hver utbetaling og at det kan ta litt lengre tid før pengene er på din konto.

Ikke mulighet til å melde fra elektronisk?

Det er litt mer tungvint hvis du vil melde fra om endringer og sende det i posten.

Hvis du skal melde fra om endring fra én norsk bankkonto til en annen, bruker du skjemaet Melding om nytt bankkontonummer.

Ønsker du utbetaling til en utenlandsk bankkonto og du vil sende skjemaet med post, krever dette mer informasjon, og du må fylle ut skjemaet Kontoendring (internasjonalt).

Hvis du vil melde fra om midlertidig postadresse og vil sende det i posten, fyller du ut skjemaet "Melding om midlertidig postadresse i NAV". Varig adresseendring må meldes til folkeregisteret.

Ferdig utfylt skjema sendes til adressen som står på førstesiden av skjemaet. Husk underskrift på skjemaet.

Har du spørsmål?

Kontakt oss gjerne på telefon 55 55 33 33. Du må alltid oppgi fødselsnummeret ditt når du tar kontakt med NAV. Da kan vi lettere gi deg rask og god hjelp.