Jevnt over fornøyde brukere
Trøndelags NAV-brukere opplever å bli møtt med respekt og har positiv erfaring med NAV-veilederne. Det er hovedinntrykket fra årets personbrukerundersøkelse.
Trøndelag ligger på landsgjennomsnittet på spørsmål om tilfredshet med service helhetlig sett. Skåren er 4,4 på en skala fra 1 til 6. Det er på nivå med fjorårets resultat. Mest fornøyd er brukerne med at «veileder la vekt på det de hadde å si», og at «veileder var interessert i å finne gode løsninger for meg» (begge 4,9).
Arbeidssøkere er noe mindre fornøyd på spørsmål om NAVs bistand for å komme ut i jobb. Brukerne gir 3,5 i skår på spørsmål om utvalg av ledige stillinger på nav.no og i hvilken grad en synes NAVs tiltak er til hjelp for å komme ut i jobb.
Undersøkelsen viser en endring i måten brukerne kommuniserer med NAV på. Stadig færre sender papirsøknader eller møter opp på NAV-kontoret med søknad. Andelen brukere som har sendt eller mottatt en melding ved hjelp av nav.no øker, og i årets undersøkelse svarer 71 prosent at de kontaktet NAV via internett. I 2016 var andelen under 50 prosent.