Ansatt er sykmeldt
FOR ARBEIDSGIVERE
|Oppdatert 14. februar 2024
Som arbeidsgiver skal du følge opp ansatte som er sykmeldt og legge arbeidet til rette for dem. Du har ulike oppgaver som arbeidsgiver avhengig av hvor lenge den ansatte er sykmeldt.
For å kunne håndtere sykmeldinger og sykefraværsoppfølging trenger du ulike tilganger.
Innhold
Slik følger du opp sykmeldte
Kopier lenkeLenken er kopiertSom arbeidsgiver har du ansvar for å følge opp og tilrettelegge for sykmeldte ansatte under hele sykefraværet. Les om hvem som gjør hva, oppfølgingsplan, dialogmøte og frister:
Hold oversikten over sykmeldingene for ansatte du følger opp:
Dag 1-16 av sykefraværsperioden
Kopier lenkeLenken er kopiertHvis en ansatt blir syk, er hovedregelen at du som arbeidsgiver betaler sykepengene til den ansatte i inntil 16 kalenderdager av hver sykefraværsperiode. Dette kalles arbeidsgiverperioden. Sykefraværet kan være dokumentert med egenmelding eller sykmelding.
Egenmelding
En ansatt som blir syk, kan levere egenmelding. Egenmelding er en beskjed om at den ansatte er syk, uten at den ansatte leverer sykmelding. Egenmelding kan kun benyttes i arbeidsgiverperioden.
Minimumsordningen er at egenmelding kan brukes opptil 3 kalenderdager om gangen og opptil 4 ganger i løpet av ett år. Virksomheter kan utvide retten til egenmelding, og som arbeidsgiver har du plikt til å drøfte utvidet rett til å bruke egenmelding (lovdata.no) med de tillitsvalgte. Les mer om antall egenmeldingsdager.
Det er du som arbeidsgiver som godkjenner egenmeldingen.
Sykmelding
I sykmeldingen kan du se om den ansatte er helt eller delvis sykmeldt, i hvilket tidsrom og om den som har skrevet sykmeldingen har innspill til deg.
Her kan du lese om hvordan du håndterer en sykmelding, trinn for trinn:
Les mer om ulike former for sykmelding og hvordan du går frem om du betviler en sykmelding.
Søknad om sykepenger
Når sykefraværet er innenfor arbeidsgiverperioden, sender den ansatte søknad om sykepenger til deg som arbeidsgiver:
Sykepenger
Sykepenger erstatter inntekten til en ansatt som ikke kan jobbe på grunn av sykdom eller skade. NAV trenger ikke dokumentasjon fra arbeidsgiver i arbeidsgiverperioden.
Unntak fra arbeidsgiveransvar
En arbeidsgiver kan søke om unntak fra ansvaret for å utbetale sykepenger i arbeidsgiverperioden. Det gjelder ved sykefravær som handler om svangerskap eller langvarig/kronisk sykdom.
En ansatt som er 100 prosent sykmeldt, kan begynne å jobbe igjen før sykmeldingsperioden er utløpt. Den ansatte trenger ikke å gi beskjed til NAV på forhånd. Les mer om den ansattes mulighet til å friskmelde seg selv.
Forsikring mot ansvar for sykepenger for små bedrifter
Arbeidsgiver kan forsikre seg mot ansvar for sykepenger i arbeidsgiverperioden.
Saksbehandlingstider
Hvis du har sendt søknad eller et refusjonskrav, kan du se saksbehandlingstidene her:
Fra dag 17 i sykefraværsperioden og opp til 52 uker
Kopier lenkeLenken er kopiertEtter arbeidsgiverperioden kan NAV eller arbeidsgiver utbetale sykepenger. Noen virksomheter har avtalt at arbeidsgiver forskutterer sykepenger også etter arbeidsgiverperioden. Når du som arbeidsgiver sender inntektsmelding til NAV, gir du beskjed om virksomheten forskutterer, eller om den ansatte skal få sykepengene rett fra NAV.
Virksomheten forskutterer ikke utover arbeidsgiverperioden
Virksomheten forskutterer, og får refusjon i etterkant
NAV trenger følgende for å utbetale refusjon:
- Søknaden om sykepenger, som den ansatte skal sende når sykmeldingsperioden er slutt.
- Inntektsmelding fra arbeidsgiver så snart arbeidsgiverperioden er over.
- Riktig kontonummer
Når virksomheten har fått refusjon, kan du se detaljer om refusjonen i oppgjørsrapporten K27 på altinn.no.
Inntektsmelding
Uansett om du forskutterer eller ikke, må du sende inntektsmelding til NAV for at NAV skal kunne utbetale sykepenger.
Når en underenhet i Enhetsregisteret overføres fra én hovedenhet til en annen, må du som arbeidsgiver sørge for at refusjoner fra NAV fortsatt kan komme frem til riktig mottaker. Dette kan også gjelde når ansatte bytter underenhet.
Les mer om refusjoner fra NAV når en underenhet flyttes eller ansatte bytter underenhet.
Syk lenger enn 52 uker
Kopier lenkeLenken er kopiertEn ansatt kan være sykmeldt med sykepenger i inntil 52 uker (også kalt maksdato). Hvis den ansatte fortsatt er syk utover maksdato for sykepenger, får virksomheten ikke lenger refusjon fra NAV.
For den ansatte kan arbeidsavklaringspenger (AAP) være aktuelt. Les mer om overgangen mellom sykepenger og AAP:
Ansvar for oppfølging
Arbeidsgiver har ansvaret for å følge medarbeideren så lenge vedkommende er ansatt. Dette ansvaret slutter ikke selv om den ansatte går fra sykepenger til AAP.
Etter maksdato er det ikke lenger lovbestemte tidspunkter som skal sikre at det er jevnlig kontakt mellom den sykmeldte, arbeidsgiveren og NAV. Alle som får AAP har rett til oppfølging fra NAV.
Den ansattes lege kan be om oppfølgingsplan fra arbeidsgiver hvis den ansatte får AAP.
Oppsigelse
Sykdom er ikke grunnlag for oppsigelse det første året man er sykmeldt. Hvis den ansatte har vært syk i mer enn 52 uker, gjelder vanlige regler om saklig grunn til oppsigelse. Les mer om oppsigelse på arbeidstilsynet.no.
Opptjening av ny rett til sykepenger
Den ansatte må ha vært tilbake i jobb i 26 uker før vedkommende igjen har rett til sykepenger. Hvis den ansatte jobber delvis i kombinasjon med AAP, gir dette ikke rett til ny opptjening av sykepenger.
Meld yrkesskade eller yrkessykdom
Kopier lenkeLenken er kopiertSom arbeidsgiver har du plikt til å sende skademelding om arbeidsulykker og yrkessykdommer. Du har også meldeplikt ved dødsulykker som skjer på arbeidsstedet, eller et sted hvor personer utfører en tjeneste på vegne av virksomheten.
Forebygge og redusere sykefravær
Kopier lenkeLenken er kopiertDet er gunstig for virksomheten din og de ansatte hvis dere lykkes med å jobbe forebyggende med sykefravær. NAV har en rekke tjenester og verktøy for deg som vil forbedre arbeidsmiljøet og tilrettelegge for ansatte:
Plikt til å føre sykefraværsstatistikk
Kopier lenkeLenken er kopiertVirksomheter er lovpålagt å føre statistikk over sykefravær og fravær ved barns sykdom. Statistikken skal ikke sendes til NAV, men kan brukes til å måle og forbedre virksomhetens forebyggingsarbeid.
Finner du ikke svaret her? Ta kontakt med oss
Ring oss på 55 55 33 36
Åpent hverdager kl. 9–15. Vi kan ringe deg tilbake hvis ventetiden er over 5 min.
Se flere telefonnummer og tastevalg