Rundskriv til ftrl § 10-7: Kommentarer til forskrift om stønad til servicehund for personer med nedsatt funksjonsevne

MyndighetNAV – Arbeids- og velferdsetaten
Dato2018-04-04
Doknr/publisertR10-07-FOR
SammendragRundskriv til ftrl § 10-7: Kommentarer til forskrift om stønad til servicehund for personer med nedsatt funksjonsevne
Henvisninger: Folketrygdloven (1997) §10-7 | Forskrift om stønad til servicehund (2017)
Sist endret2020-10-15

Utarbeidet av Arbeids- og velferdsdirektoratet, Arbeids- og tjenesteavdelingen, Virkemiddelseksjonen 23.3.2018.

Publisert 04.04.2018

Sist endret 15.10.2020 av Arbeids- og velferdsdirektoratet, Arbeids- og tjenesteavdelingen, Virkemiddelseksjonen, jf. overskriftene
§ 3 Utmåling av stønad til servicehund
§ 6 Faglig utvalg for servicehund
§ 7 Saksbehandling.
§ 8 Oppfølging og kontroll
§ 9 Klage

Dette rundskrivet gir utfyllende kommentarer til FOR-2017-12-20-2305 Forskrift om stønad til servicehund for personer med nedsatt funksjonsevne. Rundskrivet må ses i sammenheng med forskriften.

Til § 1 Formål

FOR-2017-12-20-2305-§1

Det gis ikke servicehund med et annet hovedformål enn å hjelpe med praktiske gjøremål. Formål som varsling ved diabetes eller epilepsi faller utenfor ordningen.

Til § 2 Vilkår for stønaden

FOR-2017-12-20-2305-§2

Det fremgår av Arbeids- og sosialdepartementets forarbeider til forskriften at det ikke er et vilkår at brukeren mottar kommunale pleie- og omsorgstjenester på vedtakstidspunktet. Det må i så fall vurderes om en servicehund kan forhindre at søkeren på sikt blir avhengig av kommunale pleie- og omsorgstjenester.

Hundeholdet må ikke gi helsemessige problemer for personer i søkerens nære omgivelser.

Dersom søkeren er i arbeid eller utdanning må hunden kunne være med på arbeidsplassen/ utdanningsstedet.

Til § 3 Utmåling av stønad til servicehund og tilleggsutstyr

FOR-2017-12-20-2305-§3

[Endret 10/18]

Det gis bare stønad til servicehund som er levert etter rammeavtale mellom Arbeids- og velferdsdirektoratet og leverandør av servicehunder (hundeskolen).

Folketrygden kan dekke:

1. Kartleggingssamtale

En representant fra hundeskolen skal ha kartleggingssamtale med søkeren på hjemstedet før samtreningskurset. Formålet er å kartlegge søkerens behov og hjemmemiljø.

2. Samtreningskurs

Brukeren skal trene sammen med servicehunden før hunden tildeles. Hundeskolen skal gi to ukers samtrening i hundeskolens lokaler og deretter minst fem dager samtrening på brukerens hjemsted.

3. Servicehund med utstyrspakke

Folketrygden dekker ferdig trent servicehund med en utstyrspakke.

Annet tilleggsutstyr som er nødvendig for at servicehunden skal kunne utføre sine oppgaver, kan også dekkes. Dette kan for eksempel være dørstropper, håndtak for at hunden skal hente telefon, og tilpasset sele og line for å trekke rullestol.

Nødalarm tilpasset til bruk for servicehund dekkes ikke.

4. Obligatorisk oppfølging

Folketrygden dekker obligatorisk oppfølging for å korrigere feil som oppstår hos service-hunden og/eller bruken av hunden. Hundeskolen skal gjennomføre oppfølgingen på brukerens hjemsted:

  • én gang innen 2 – 4 måneder etter levering
  • én gang innen 12 måneder etter levering
  • én gang innen 2 år etter levering
  • én gang innen 3 år etter levering

5. Ordinær oppfølging

Folketrygden dekker trening av hund eller ekvipasje etter behov, for eksempel hvis:

  • brukeren har byttet bosted eller jobb-/utdanningssted, eller
  • hunden har fått uvaner, eller
  • hunden har blitt engstelig

6. Utvidet oppfølging

Folketrygden dekker døgnopphold for hund med vedlikeholdstrening, for eksempel når brukeren av helsemessige årsaker ikke kan benytte hunden i en lengre periode.

7. Veterinærutgifter

[Endret 10/20]

Veterinærutgifter ved skade eller sykdom, medisiner, reiseutgifter og opphold på dyreklinikk dekkes. Ved behov for medisinsk behandling må brukeren først kontakte hundeskolen. Hundeskolen skal innhente en uttalelse fra veterinær om diagnose, prognose og kostnadsoverslag.

Brukeren må søke om dekning av utgifter til medisinsk behandling før behandlingen starter ved å bruke søknadsskjema NAV 10-07.53. NAV Hjelpemiddelsentral Innlandet-Elverum vurderer om utgiftene kan dekkes.

Ved behov for øyeblikkelig hjelp kan brukeren selv bestille time hos veterinær uten å søke på forhånd.

Utgifter til avlivning av servicehund dekkes, dersom faglig utvalg for servicehundspørsmål anbefaler avlivning.

Brukere av servicehund kan søke om grunnstønad, se § 5. Grunnstønaden skal blant annet dekke veterinærutgifter til årlig veterinærattest, vaksinasjon, klipp av klør, rens av tenner, flåttmiddel/ bånd, loppe- og lusbehandling, pelsklipp, behandling av våteksem og ørerens. Grunnstønaden skal også dekke fór, herunder spesial- og allergifór.

Retrente servicehunder

[Endret 10/20]

NAV Hjelpemiddelsentral Innlandet-Elverum kan beslutte at en bruker skal få en retrent servicehund. Dette er en hund som har vært servicehund for en annen bruker tidligere, og som er retrent til en ny bruker. Retrente hunder kan ikke være eldre enn 5 år ved utlevering til en bruker. Faglig utvalg kan gi dispensasjon for eldre hunder.

Gjenanskaffelse av servicehund

Det kan gis ny servicehund hvis den tidligere hunden ikke lenger fungerer som servicehund på grunn av alder eller sviktende helse, og vilkår for stønad fortsatt er tilstede. Selv om man har hatt servicehund tidligere er det ingen garanti for å få en ny. Se § 7 Saksbehandling om regler for søknad om gjenanskaffelse.

Hvis brukeren har en servicehund som er under 10 år og søker om gjenanskaffelse, skal faglig utvalg vurdere hvordan den gamle hunden fungerer før det fattes vedtak om gjenanskaffelse. Dette gjelder likevel ikke hvis det foreligger en veterinærattest som dokumenterer at servicehunden må tas ut av tjeneste på grunn av sviktende helse.

Pensjonering av servicehund

[Endret 10/20]

Servicehunder pensjoneres ved utgangen av måneden hunden fyller 10 år. NAV Hjelpemiddelsentral Innlandet-Elverum kan gi dispensasjon til at en servicehund kan fortsette til utgangen av måneden den fyller 11 år.

NAV Hjelpemiddelsentral Innlandet-Elverum avgjør om servicehunder som er under 10 år skal tas ut av tjeneste av helsemessige årsaker, eller fordi den ikke lenger fungerer godt nok.

Tilbakelevering av servicehunder

[Endret 10/20]

Servicehunder som må tas ut av tjeneste skal leveres tilbake til hundeskolen. Hundeskolen skal straks kontakte NAV Hjelpemiddelsentral Innlandet-Elverum når de får en servicehund i retur.

Servicehund i utlandet

[Endret 10/20]

De alminnelige reglene for reise med hund gjelder. Nærmere informasjon finnes på nettsidene til Mattilsynet.

Servicehundbrukere som planlegger å ha med seg servicehunden på utenlandsopphold av lengre varighet, må melde fra til NAV Hjelpemiddelsentral Innlandet-Elverum. Servicehundbrukeren kan få informasjon og veiledning om dette av NAV Hjelpemiddelsentral Innlandet-Elverum.

Servicehundbrukere som planlegger å ha med seg servicehunden utenfor EØS-området, skal alltid på forhånd søke om dette. Søknaden sendes til NAV Hjelpemiddelsentral Innlandet-Elverum.

Til § 4 Reiseutgifter

FOR-2017-12-20-2305-§4

[Endret 10/18]

Reise- og oppholdsutgifter for bruker og ledsager

Folketrygden dekker utgiftene for reise tur/retur til samtreningskurs. Dette gjelder også reiseutgifter for ledsagere, dersom det er nødvendig at ledsagere er tilstede på samtreningskurs.

Bestemmelsene i Rundskriv om refusjon av reiseutgifter ved brukers reise i henhold til folketrygdloven kapittel 10 gjelder.

Utgifter til kost og overnatting under samtreningskurs dekkes fullt ut for brukere og ledsagere.

Til § 5 Stønad til hundehold

FOR-2017-12-20-2305-§5

Det kan gis grunnstønad til hold av servicehunden etter folketrygdloven § 6-3 bokstav h. Grunnstønaden skal dekke alle utgifter til hundeholdet unntatt veterinærutgifter i forbindelse med sykdom eller skade, se § 3 Veterinærutgifter.

Til § 6 Faglig utvalg for servicehund

FOR-2017-12-20-2305-§6

Sammensetning av faglig utvalg for servicehund

[Endret 10/20]

Arbeids- og velferdsdirektoratet oppnevner medlemmer til faglig utvalg.

Medlemmene oppnevnes for inntil 3 år av gangen.

Forvaltningslovens bestemmelser om habilitet og taushetsplikt gjelder for medlemmene av utvalget.

Kompetanse

Faglig utvalg for servicehund skal ha:

  • Kunnskap om hunder og bruk av tjenestehunder.
  • Kunnskap om bruk av servicehunder.
  • Kunnskap om hjelpemidler og tilrettelegging for personer med nedsatt funksjonsevne.

Innstilling og begrunnelse

[Endret 10/20]

Faglig utvalg avgir sine innstillinger til NAV Hjelpemiddelsentral Innlandet-Elverum etter avstemming. Hvis det foreligger stemmelikhet er lederens stemme avgjørende. Utvalget må gi en skriftlig begrunnelse for sitt standpunkt med opplysning om hvilke faktiske forhold som er lagt til grunn.

Sekretariat for faglig utvalg for servicehund

[Endret 10/20]

NAV Hjelpemiddelsentral Innlandet-Elverum fungerer som sekretariat for utvalget.

Faglig utvalg for servicehund har følgende oppgaver:

1. Vurdere om vilkårene for å få servicehund er oppfylt

[Endret 10/20]

Utvalget skal intervjue søkerne og vurdere om vilkårene for å få servicehund er oppfylt og gi en innstilling til NAV Hjelpemiddelsentral Innlandet-Elverum. Utvalget skal også informere søkerne om hva det innebærer å ha servicehund.

2. Bistå NAV Hjelpemiddelsentral Innlandet-Elverum i å prioritere

Utvalgets innstilling skal inngå i grunnlaget for å prioritere hvilke brukere som skal få servicehund.

3. Gi råd til servicehundskolene og føre tilsyn med servicehunder som er i bruk

Hundeskolene kan rådføre seg med utvalget i spørsmål om eksempelvis opptrening av servicehunder, mål for opplæring og organisering av tilsyn med hunder som er i bruk. Utvalget kan også selv ta opp slike saker.

Medlemmer av utvalget kan uanmeldt besiktige alle anlegg og lokaliteter som benyttes i servicehundarbeidet.

4. Gi råd til NAV Hjelpemiddelsentral Innlandet-Elverum

[Endret 10/20]

NAV Hjelpemiddelsentral Innlandet-Elverum kan rådføre seg med medlemmer i utvalget, for eksempel i forbindelse med anskaffelse og formidling av servicehunder

5. Godkjenning av servicehund

Hunden skal gjennomføre en prøve før samtrening med brukeren kan starte. Hunden skal ledes av sin trener under prøven. Prøven avlegges for to av utvalgets medlemmer. Utvalget avgjør om hunden er kvalifisert for samtrening med brukeren. Retrente hunder må godkjennes på samme måte som en ny servicehund.

6. Godkjenning av ekvipasje

Ekvipasjen skal gjennomføre en prøve ved slutten av samtreningskurset hos leverandøren for å sikre at samarbeidet mellom hund og bruker fungerer godt. Prøven avlegges for to av utvalgets medlemmer. Utvalget vurderer om ekvipasjen fungerer. Utvalget kan samtykke i at prøven finner sted på brukerens hjemsted når særlige grunner tilsier det.

7. Vurdere klager på godkjenningsprøver

[Endret 10/20]

Ved klage på underkjenning av prøve for servicehund eller ekvipasje skal utvalget gjøre en ny vurdering. NAV Hjelpemiddelsentral Innlandet-Elverum avgjør klagesaken.

8. Vurdering av servicehund under 10 år ved søknad om gjenanskaffelse

Dersom hunden er under 10 år og det søkes om gjenanskaffelse, skal utvalget vurdere om den gamle hunden fortsatt kan fungere som servicehund. Dette gjelder likevel ikke hvis det foreligger veterinærattest som dokumenterer at hunden ikke kan gjøre tjeneste som servicehund på grunn av helsetilstanden.

Til § 7 Saksbehandling

FOR-2017-12-20-2305-§7

[Endret 10/18]

Årlig budsjettramme

Stønad til servicehund med hjemmel i Forskrift om stønad til servicehund for personer med nedsatt funksjonsevne gis innenfor en årlig budsjettramme som er fastsatt av Stortinget, se § 3. Søknader kan avslås på grunn av manglende budsjettmidler.

Søknad

Arbeids- og velferdsdirektoratet setter en frist for å søke om servicehund hvert år. Fristen publiseres på NAVs nettsider.

Søknad om servicehund sendes på søknadsskjema 10-07.54. Søknaden gjelder også kartleggingssamtale og samtrening med hund.

Følgende må legges ved søknaden:

  • legeerklæring om søkerens helse som ikke er mer enn 1 år gammel. Krav til innhold i legeerklæringen fremgår her (lenke til skjemaveileder)
  • bekreftelse fra kommunen på hvilke kommunale pleie- og omsorgstjenester søkeren mottar, samt omfang og hyppighet av slike tjenester

Saksbehandling

[Endret 10/20]

Faglig utvalg gjør en vurdering av hver søker på grunnlag av en individuell samtale, og gir en innstilling til NAV Hjelpemiddelsentral Innlandet-Elverum, se § 6 over.

NAV Hjelpemiddelsentral Innlandet-Elverum behandler søknadene samtidig, og prioriterer hvilke søkere som kan få servicehund innenfor årets budsjettramme.

Prioriteringen gjøres på grunnlag av skjønn. Det legges vekt på:

  • forventet grad av økt selvhjulpenhet
  • forventet effekt på deltakelse i arbeid eller utdanning
  • evne til å ta vare på servicehunden
  • om søkeren har hatt servicehund tidligere med god effekt
  • forventet reduksjon av kommunale pleie- og omsorgstjenester på sikt

Søknader som er avslått fordi budsjettrammen er brukt opp blir ikke saksbehandlet på nytt ved fordeling av hunder på budsjettrammen for det påfølgende året. Det må sendes en ny søknad hvis man ønsker å få servicehund på neste års budsjettramme.

Søknader som er mottatt etter søknadsfristen blir behandlet ved fordeling av budsjettrammen for påfølgende budsjettår.

Vedtak

Hjelpemiddelsentralen fatter først vedtak om kartleggingssamtale og samtrening med servicehund. Etter at ekvipasjen er godkjent av faglig utvalg på samtreningskurset fattes vedtak om tildeling av servicehund.

Erklæring ved utlevering av servicehund

[Endret 10/20]

Ved utlevering av servicehunden må brukeren underskrive en erklæring hvor hans/hennes plikter fremgår. Hundeskolen skal sørge for at erklæringen blir utfylt og sendt til NAV Hjelpemiddelsentral Innlandet-Elverum med kopi til faglig utvalg.

Gjenanskaffelse

Reglene i § 7 gjelder også ved søknad om gjenanskaffelse av servicehund.

Til § 8 Oppfølging og kontroll

FOR-2017-12-20-2305-§8

[Endret 10/20]

NAV Hjelpemiddelsentral Innlandet-Elverum kan beslutte at en bruker må levere tilbake en servicehund hvis vilkårene ikke lenger er oppfylt. Dette kan være hvis brukeren ikke lenger har behov for bistand til til praktiske gjøremål, eller ikke lenger er i stand til å ta vare på hunden på en tilfredsstillende måte.

En avgjørelse om tilbakelevering av en servicehund kan bare tas etter en grundig vurdering av faglig utvalg, der brukeren har fått anledning til å uttale seg og til å rette forholdene.

Til § 9 Klage

FOR-2017-12-20-2305-§9

[Endret 10/20]

Forvaltningslovens bestemmelser om klage og omgjøring gjelder. Klagefristen er 3 uker. Avslag i NAV Klageinstans kan ikke påankes til Trygderetten.

Det kan klages på alle avslag.

Ved klager på avslag som skyldes prioriteringer og manglende budsjettmidler skal saksbehandlingen og skjønnsutøvelsen vurderes for den konkrete saken isolert. Klagebehandlingen skal ikke omfatte en vurdering av prioriteringsrekkefølge sett opp mot andre søknader om servicehund.

Klager på manglende godkjenning av servicehund og ekvipasje avgjøres endelig av NAV Hjelpemiddelsentral Innlandet-Elverum, se § 6 punkt 6. Slike avslag kan ikke påankes videre til NAV Klageinstans.

Til § 10 Ikrafttredelse