Verktøylinje
Forskrift om Arbeidsgiver- og arbeidstakerregisteret
Trykk Escape for å lukke innholdsfortegnelse
- Forskrift om AA-registeret
-
I. Innledende bestemmelser (§§ 1 - 3)
- § 1. Registeransvarlig
- § 2. Formål
- § 3. Definisjoner
Ditt søk ga dessverre ingen treff.
Del dokument
Forskrift om Arbeidsgiver- og arbeidstakerregisteret
Hjemmel: Fastsatt av Arbeids- og inkluderingsdepartementet 18. august 2008 med hjemmel i lov 28. februar 1997 nr. 19 om folketrygd (folketrygdloven) § 25-1 og forskrift 16. januar 1998 nr. 37 om videreføring av to forskrifter gitt med hjemmel i lov om folketrygd del II, fastsatt med hjemmel i lov 28. februar 1997 nr. 19 om folketrygd (folketrygdloven) § 1-3, § 25-1, § 25-3, § 25-10, og § 25-15 og sjømannslov 30. mai 1975 nr. 18 § 54a.
Tilføyd hjemmel: Lov 22. juni 2012 nr. 43 om arbeidsgivers innrapportering av ansettelses- og inntektsforhold m.m. (a-opplysningsloven) § 4.
Endret ved forskrifter 15 aug 2011 nr. 838, 8 okt 2012 nr. 947, 10 juli 2014 nr. 967, 30 okt 2015 nr. 1246, 13 mars 2018 nr. 339, 4 juni 2018 nr. 805, 18 jan 2019 nr. 32, 24 sep 2019 nr. 1193, 21 des 2020 nr. 3148 (i kraft 1 jan 2021, bl.a. tittel), 17 sep 2021 nr. 2771.
I. Innledende bestemmelser
§ 1.Registeransvarlig
Arbeids- og velferdsdirektoratet er registeransvarlig myndighet.
🔗Del paragraf§ 2.Formål
Forskriftens formål er å bidra til sikker, korrekt og effektiv rapportering av opplysninger om arbeidsforhold.
Formålet med Arbeidsgiver- og arbeidstakerregisteret er å tjene Arbeids- og velferdsetaten og andre som har behov for opplysninger om arbeidsforhold i forbindelse med løsning av offentlige oppgaver.
§ 3.Definisjoner
Enhver som benytter seg av arbeidstaker for utførelse av arbeid mot vederlag i Norge eller på NOR- eller NIS-registrerte skip og flyttbare innretninger, er å anse som arbeidsgiver etter forskriften. Det samme gjelder den som benytter seg av arbeidstaker i forbindelse med undersøkelse etter og utnyttelse av undersjøiske petroleumsforekomster på den norske kontinentalsokkelen og dertil knyttet virksomhet og arbeid.
Som arbeidsgiver anses i alle tilfeller den som selv eller ved fullmektig utbetaler vederlag som skal innberettes til ligningsmyndighetene. Dette gjelder også for arbeid som utføres på Svalbard, Jan Mayen, norske biland og i utlandet eller på utenlandsregistrerte skip eller flyttbare innretninger.
Med arbeidstaker menes enhver som arbeider i annens tjeneste for lønn eller annen godtgjørelse, jf. folketrygdloven § 1-8.
Med oppdragsgiver menes i forskriften her enhver som benytter seg av en frilanser til å utføre arbeid eller oppdrag utenfor tjeneste for lønn eller annen godtgjørelse.
Med frilanser menes enhver som utfører arbeid eller oppdrag utenfor tjeneste for lønn eller annen godtgjørelse, men uten å være selvstendig næringsdrivende, jf. folketrygdloven § 1-9.
Med innretninger menes innretning i petroleumsvirksomhet når innretningen er underlagt arbeidsmiljøloven i medhold av forskrift 12. februar 2010 nr. 158 om helse, miljø og sikkerhet i petroleumsvirksomheten og på enkelte landanlegg.
Med offentlige myndigheter menes statlige, fylkeskommunale og kommunale organer som blant annet har til oppgave å fatte enkeltvedtak, fastsette forskrifter, inndrive gjeld, utarbeide forkynnelser, utskrive personell, kartlegge/lage planer for befolkningen og utarbeide statistiske oppgaver.
II. Om melding til registeret
§ 4.Plikt til å registrere seg som arbeidsgiver og oppdragsgiver
Enhver arbeidsgiver og oppdragsgiver, jf. § 3 nr. 1 og 3, plikter å registrere seg i Arbeidsgiver- og arbeidstakerregisteret ved å sende melding til Enhetsregisteret. Registreringsplikten gjelder også for en hovedenhets enkelte underenheter. Registrering i Enhetsregisteret skal skje i henhold til bestemmelsene i enhetsregisterloven med tilhørende forskrift.
Utbetaling av lønn som nevnt i folketrygdloven § 23-2 sjette og sjuende ledd medfører ikke plikt til å registrere seg som arbeidsgiver eller oppdragsgiver.
Melding om registrering skal sendes senest fredag i uken etter at vedkommende har tatt inn en person i sin tjeneste eller gitt en person et oppdrag. Melding om opphør og andre endringer skal sendes senest fredag i uken etter at endringen skjedde.
§ 5.Melding om arbeidsforhold
Arbeidsgiver og oppdragsgiver plikter å sende melding om arbeidstaker og frilanser som nevnt i § 3 til Arbeidsgiver- og arbeidstakerregisteret.
Arbeidsgiver og oppdragsgiver har ikke meldeplikt for en arbeidstaker eller frilanser når
Unntaket i første punktum bokstav b gjelder inntil den måneden beløpsgrensen overskrides.
§ 6.Meldepliktens omfang
Det skal sendes én melding for hvert arbeidsforhold.
Meldingen skal, i tillegg til å angi hovedenhetens og underenhetens organisasjons-nummer, gi opplysninger om
Meldeplikten om frilansere gjelder bare andre ledd bokstav a til e.
For arbeidstakere til sjøs på fartøy eller flyttbar innretning skal meldingen i tillegg inneholde opplysninger om hvilket skipsregister fartøyet eller innretningen er registrert i (NOR, NIS eller utenlandsk register). Det skal også opplyses om type fartøy eller type innretning (turistskip, boreplattform eller annet), samt hvilken fart fartøyet går i (innenriks- eller utenriksfart).
Arbeidsforholdet anses å ta til den første dag arbeidstakeren eller frilanseren har rett eller plikt til å utføre arbeid.
Melding om opphør av arbeidsforhold, med opplysninger som nevnt i nr. 1 andre og fjerde ledd og sluttdato, skal sendes når
Arbeidsforholdet anses å opphøre fra det tidspunkt retten eller plikten til å utføre arbeid har falt bort.
Fristen i folketrygdloven § 25-1 andre ledd første punktum, jf. a-opplysningsloven § 4 tredje ledd gjelder ikke.
Melding om inntak av arbeidstaker eller frilanser og opphør av arbeidsforhold for foregående måned skal leveres etter reglene i a-opplysningsloven med tilhørende forskrift.
Ved alvorlige eller gjentatte brudd på opplysningsplikten kan det bestemmes at fristen som nevnt i første ledd likevel skal gjelde for opplysninger som nevnt i § 6 nr. 1 andre ledd bokstav a til e. Ved opphør skal det i tillegg gis opplysninger om sluttdato. Dersom opplysningsplikten igjen oppfylles i en periode, kan det bestemmes at arbeidsgiver eller oppdragsgiver igjen kan følge den alminnelige frist for rapportering.
Melding om inntak av arbeidstaker eller frilanser etter § 5 nr. 2 andre ledd, skal leveres i måneden etter at beløpsgrensen ble overskredet.
§ 7.Kontroll og forvaltning av Arbeidsgiver- og arbeidstakerregisteret
For å sikre kvaliteten på opplysningene i registeret, kan det gjennomføres kontroll av arbeidsgiveres og oppdragsgiveres oppfyllelse av innrapporteringsplikten.
Arbeids- og velferdsetaten skal gis tilgang til inntekstopplysninger innrapportert etter a-opplysningsloven for å kontrollere og forvalte Arbeidsgiver- og arbeidstakerregisteret.
Arbeidsgivere og oppdragsgivere har adgang til å gjøre seg kjent med hvilke opplysninger de har rapportert til Arbeidsgiver- og arbeidstakerregisteret.
Arbeidstakere og frilansere har adgang til å gjøre seg kjent med hvilke opplysninger som er registrert om dem.
§ 8.Adgang til å gjøre unntak
Arbeids- og velferdsdirektoratet eller den det bemyndiger kan gjøre unntak fra bestemmelsene i § 4 til § 6 for bestemte arbeidsgivere, oppdragsgivere eller grupper av arbeidsgivere eller oppdragsgivere.
III. Om opplysninger fra registeret
§ 9.Tilgang til opplysninger fra Arbeidsgiver- og arbeidstakerregisteret ved offentlig myndighetsutøvelse
Det gis etter søknad tilgang til nødvendige opplysninger fra registeret til
§ 10.Tilgang til opplysninger fra Arbeidsgiver- og arbeidstakerregisteret for andre
Det kan etter søknad gis tilgang til nødvendige opplysninger fra registeret til
§ 11.Krav til søknad om tilgang
Registeransvarlig myndighet kan gi tilgang til nødvendige opplysninger fra Arbeidsgiver- og arbeidstakerregisteret etter søknad.
Søknad om tilgang skal inneholde
Ved søknad om bruk av opplysninger fra registeret til statistiske formål, skal formen for presentasjon av statistiske resultater på forhånd godkjennes av registeransvarlig myndighet.
§ 12.Betaling for opplysningene
Arbeids- og velferdsetaten kan kreve betaling for behandling og tilrettelegging av opplysninger etter dette kapittelet. Betalingen skal ikke overstige de faktiske utgiftene ved behandlingen og tilretteleggingen av opplysningene.
§ 13.Opplysninger om personer med sperret adresse
Personinformasjon om personer som er innvilget sperret adresse etter folkeregisterloven § 10-4 (trusselutsatte), skal ikke framvises ved oppslag eller utlistinger.
Utlevering av personinformasjonen til offentlige myndigheter kan bare skje etter særskilt søknad i det enkelte tilfellet. Slik søknad må begrunnes. Det er et vilkår for utlevering at informasjonen er nødvendig for at mottaker skal kunne ivareta lovmessige rettigheter og plikter som det ikke er mulig å ivareta på annen måte.
Bestemmelsen i § 10 bokstav a gjelder ikke for personinformasjon om trusselutsatte.
§ 14.Avgjørelsesmyndighet
Søknad om tilgang til opplysninger fra registeret avgjøres av Arbeids- og velferdsdirektoratet eller den det bestemmer.
IV. Tiltak overfor arbeidsgiver eller oppdragsgiver ved brudd på plikten til å gi opplysninger om arbeidsforhold
§ 15.Overtredelsesgebyr og tvangsmulkt
Arbeids- og velferdsetaten kan ilegge en arbeidsgiver eller oppdragsgiver overtredelsesgebyr, tvangsmulkt eller begge deler når arbeidsgiveren eller oppdragsgiveren ikke gir alle opplysninger eller gir uriktige opplysninger i strid med folketrygdloven § 25-1 andre ledd med tilhørende forskrifter og forskrift gitt med hjemmel i § 25-10, se folketrygdloven § 25-3 med forskrifter.
V. Forskjellige bestemmelser
§ 16.Taushetsplikt
Enhver som i medhold av forskriften får opplysninger fra registeret har taushetsplikt etter arbeids- og velferdsforvaltningsloven § 7.
§ 17.Behandling av opplysninger fra registeret
Det kan settes vilkår for behandlingen av opplysninger som utleveres i medhold av forskriften her. Opplysninger som kan identifisere arbeidstakere, frilansere, arbeidsgivere eller oppdragsgivere, skal makuleres eller slettes når de ikke lenger er aktuelle for det formålet de er innhentet for. Statistikker eller publikasjoner med registeropplysninger som kilde, må ikke offentliggjøres slik at enkeltpersoner kan identifiseres.
§ 18.Klage på vedtak
Vedtak truffet med hjemmel i forskriften her kan påklages etter reglene i forvaltningsloven kapittel VI til nærmest overordnede organ eller til det organ som Arbeids- og velferdsdirektoratet bestemmer. Klage skal alltid grunngis, og må være framsatt for det organ som har fattet vedtaket innen tre uker etter at skriftlig melding om vedtaket er kommet fram til vedkommende part.
§ 19.Straffebestemmelse
Overtredelse av bestemmelsene i forskriften her straffes med bøter, jf. folketrygdloven § 25-12 og straffeloven § 209.
§ 20.Gjennomføring av forskriften
Arbeids- og velferdsdirektoratet kan gi nærmere bestemmelser om gjennomføringen av forskriften, herunder bestemmelser om registerets innhold og hvilke opplysninger meldingene skal inneholde.
§ 21.Ikrafttredelse
Forskriften her trer i kraft 1. september 2008. Fra samme tid oppheves