For privatpersoner
Kontakt oss
Du møter først chatbot Frida som har døgnåpent. Mellom klokken 9 og 15.00 på hverdager kan du be Frida om å få chatte med en veileder.
I chatten svarer vi deg på generelle spørsmål om tjenestene våre. Du kan være anonym, og da ser vi ikke informasjon om deg.
Du kan oppgi fødsels- og personnummer for å få hjelp i saken din.
Åpningstiden er hverdager klokken 9–15. Hvis åpningstiden avviker fra dette, får du beskjed på talemelding.
Vi hjelper deg med status i saken din og veileder deg om rettigheter og plikter. Vi har taushetsplikt om kontakten din med NAV. Hvis andre ringer på vegne av deg, må du gi muntlig samtykke hvis det ikke finnes en skriftlig fullmakt.
Hovednummer: 55 55 33 33 velg tastevalg 1 for privatperson
Tast 1 for sosiale tjenester og gjeldsrådgivning
- økonomisk sosialhjelp
- gjeldsrådgivning
- andre spørsmål om sosiale tjenester
Tast 2 for arbeid, helse og sykdom, pensjon
- arbeidssøker eller arbeidsledig
- sykemelding, uføretrygd og arbeidsavklaringspenger
- pensjon, pleiepenger, grunn- og hjelpestønad eller hjelpemidler
Tast 3 for barn og familie
- foreldrepenger og svangerskapspenger
- barnebidrag
- alle andre henvendelser om barn og familie
Andre nummer:
Pensjon: 55 55 33 34
Økonomi- og gjeldsrådgivning: 55 55 33 39
Internasjonalt: (+47) 21 07 37 00
Aa-registeret: 400 05 770
Lønnsgaranti: 22 82 20 00
Hjelpemidler: nav.no/kontakt-hjelpemidler
Veteraner fra Forsvaret: nav.no/veteran
Tips om trygdesvindel
Har du mistanke om trygdesvindel, kan du kontakte oss skriftlig eller på telefon. Du vil da bli satt over til en saksbehandler som jobber med dette området. Åpningstid er klokken 09:00–15:00. Se mer informasjon om trygdesvindel med telefonnummer og skjema for skriftlig henvendelse.
Hva koster det å ringe NAV?
- Fra mobiltelefon avhenger taksten av abonnementet ditt
- Fra fasttelefon er prisen den samme som hvis du ringer et lokalt telefonnummer
Háliidat go riŋget midjiide dan telefovnnas, 90 29 81 18?
- Mii geahččalit njuolggotelefovnna go váldá oktavuođa NAV’ain davvi sámegillii.
- Sáhtát ain diŋgot ságastallama.
-----------------
Vil du ringe oss på telefon 90 29 81 18?
- Vi tester ut direktetelefon for henvendelser på nord-samisk.
- Du kan fortsatt bestille en samtale.
Ha virksomhetsnummeret (samme som underenhet) tilgjengelig. Det finner du på Min side – arbeidsgiver eller via Finn virksomhet på brreg.no.
Åpningstiden er hverdager klokken 9–15.
Hovednummer: 55 55 33 36 velg tastevalg 1 for arbeidsgivere, tiltaksarrangører.
- Tast 0 Selvstendig næringsdrivende, frilanser
- Tast 1: Refusjoner, inntektsmelding
- Tast 2: Oppfølging, tilrettelegging
- Tast 3: Rekruttering, permittering, arbeidsrettede tiltak
- Tast 4: Andre henvendelser, tekniske feil
Andre nummer:
Internasjonalt: (+47) 21 07 37 00
Aa-registeret: 400 05 770
Lønnsgaranti: 22 82 20 00
Hjelpemidler: nav.no/kontakt-hjelpemidler
Rekruttering og inkludering
Åpningstiden er hverdager klokken 9–15. Hvis åpningstiden avviker fra dette, får du beskjed på talemelding.
Telefon: 55 55 33 36
Skal du sende en beskjed?
Du kan sende oss enkle beskjeder eller opplysninger i saken din. Du får ikke svar fra oss, kun en kvittering på at beskjeden er sendt.
Du kan også sende oss dokumentasjon i saken din.
Har du et spørsmål?
Da kan du skrive til oss.
Svartid: 2 arbeidsdager
Du må være registrert som arbeidssøker for å kontakte veilederen din. Da kan du ha dialog om arbeidsoppfølging, slik som avtalte møter, aktiviteter og tiltak.
NAV Hjelpemiddelsentral gir råd og veiledning om hjelpemidler til kommuner og fylkeskommuner. Trenger du hjelpemidler eller tilrettelegging, kan kommunen din hjelpe deg med dette.
- Agder
- Innlandet (Hedmark og Oppland)
- Møre og Romsdal
- Nordland
- Oslo (inkludert Bærum, Follo og Romerike)
- Rogaland
- Troms og Finnmark
- Trøndelag
- Vestfold og Telemark
- Vestland (Hordaland og Sogn og Fjordane)
- Vest-Viken (Buskerud, Asker kommune og Jevnaker kommune)
- Øst-Viken (Østfold)
Tolketjenesten ved NAV Hjelpemiddelsentral har ansvar for å formidle og utføre tolkeoppdrag for døve, døvblinde og hørselshemmede.
- Tolketjenesten i Agder
- Tolketjenesten i Innlandet (Hedmark og Oppland)
- Tolketjenesten i Møre og Romsdal
- Tolketjenesten i Nordland
- Tolketjenesten i Oslo (inkludert Bærum, Follo og Romerike)
- Tolketjenesten i Rogaland
- Tolketjenesten i Troms og Finnmark
- Tolketjenesten i Trøndelag
- Tolketjenesten i Vestfold og Telemark
- Tolketjenesten i Vestland (Hordaland og Sogn og Fjordane)
- Tolketjenesten i Vest-Viken (Buskerud og Asker kommune)
- Tolketjenesten i Øst-Viken (Østfold)
Har du behov for talespråktolk kan du lese om dette her.
NAV Bilsenter er et nasjonalt ressurs- og kompetansesenter med ansvar for formidling av bil og spesialutstyr. NAV Bilsenter er lokalisert ved fem ulike hjelpemiddelsentraler.
Agder
Innlandet (sør)
Kommunene Eidskog, Elverum, Etnedal, Gausdal, Gjøvik, Gran, Grue, Hamar, Jevnaker, Kongsvinger, Lillehammer, Lunner, Løten, Nord-Aurdal, Nord-Fron, Nord-Odal, Nordre Land, Ringebu, Ringsaker, Stange, Søndre Land, Sør-Aurdal, Sør-Fron, Sør-Odal, Trysil, Vang, Vestre Slidre, Vestre Toten, Våler, Østre Toten, Øyer, Øystre Slidre, Åmot og Åsnes.
Bilsenter Østlandet
Innlandet (nord)
Kommunene Alvdal, Dovre, Engerdal, Folldal, Lesja, Lom, Os, Rendalen, Sel, Skjåk, Stor-Elvdal, Tolga, Tynset og Vågå.
Bilsenter Midt-Norge
Møre og Romsdal
Nordland (sør)
Kommunene Alstahaug, Bindal, Brønnøy, Dønna, Grane, Hattfjelldal, Hemnes, Herøy, Leirfjord, Lurøy, Nesna, Rana, Sømna, Træna, Vefsn, Vega og Vevelstad.
Bilsenter Midt-Norge
Nordland (nord)
Kommunene Andøy, Beiarn, Bodø, Bø, Evenes, Fauske, Flakstad, Gildeskål, Hadsel, Hamarøy, Lødingen, Meløy, Moskenes, Narvik, Rødøy, Røst, Saltdal, Sortland, Steigen, Sørfold, Vestvågøy, Værøy, Vågan og Øksnes.
Bilsenter Nord-Norge
Oslo
Rogaland
Troms og Finnmark
Trøndelag
Vestfold og Telemark
Vestland
Vest-Viken
Øst-Viken
Har du spørsmål om et vedtak fra NAV, kan du ringe eller skrive til oss.
Oppdatert 16.08.2024