Utleggstrekk fra NAV Innkreving
FOR ARBEIDSGIVERE
|Oppdatert 11. mai 2023
Kort om utleggstrekk
Namsmyndigheten kan pålegge deg som arbeidsgiver å trekke en ansatt i lønn eller annen godtgjørelse når den ansatte ikke har betalt et pengekrav innen forfall. Det kalles utleggstrekk (tidligere påleggstrekk).
Er du privatperson?
Innhold
Nyttig å vite
Kort om utleggstrekk
Namsmyndigheten kan pålegge deg som arbeidsgiver å trekke en ansatt i lønn eller annen godtgjørelse når den ansatte ikke har betalt et pengekrav innen forfall. Det kalles utleggstrekk (tidligere påleggstrekk).
Er du privatperson?
Du har plikt til å gjøre utleggstrekk
Hvis NAV Innkreving sender deg pålegg om å trekke, har du plikt til å trekke i lønn.
Har du fått flere brev fra NAV Innkreving om trekk, er det siste brev som gjelder.
Trekk som gjelder bidragskrav, har ingen tidsbegrensning og har prioritet foran andre trekk. Hvis flere kreditorer har pålagt trekk, skal bidragskrav trekkes først.
Du skal trekke selv om det medfører at den ansatte ikke får utbetalt lønn. Hvis lønnen eller en lignende pengestøtte er lavere enn det pålagte trekkbeløpet, skal bedriften trekke det beløpet som den ansatte ville fått utbetalt.
Gi beskjed hvis du ikke kan trekke hele beløpet
Hvis du ikke kan trekke hele beløpet, må du informere NAV Innkreving om hvilket beløp som blir innbetalt. Det er for å unngå unødvendige purringer.
Ansvar for manglende innbetaling
Hvis du ikke betaler inn trekkpålegget eller ikke gir NAV Innkreving beskjed om årsaken, kan du som arbeidsgiver bli ansvarlig for den manglende innbetalingen.
Er arbeidsforholdet avsluttet?
Hvis arbeidsforholdet eller oppdraget til arbeidstakeren avsluttes, må du melde fra og oppgi sluttdatoen.
Bruk svarslippen som følger med trekkpålegget eller vårt kontaktskjema på altinn.no.
Du må melde fra hvis adressen eller organisasjonsnummeret til bedriften blir endret.
Slik betaler du utleggstrekk
NAV Innkreving sender ikke giroer for å betale inn trekk.
Trekk som gjelder bidragskrav
Trukket beløp for bidragskrav betaler du til bankkontonummer 8276 01 00435 innen den 25. hver måned. Bruk KID-nummeret som står i utleggstrekket.
Trekk som gjelder andre typer krav
Trukket beløp som gjelder andre typer krav fra NAV Innkreving, betaler du til bankkontonummer 8276 03 00256 innen den oppgitte fristen. Bruk KID-nummeret som står i utleggstrekket.
Om tilbakebetaling
Hvis du har betalt til NAV Innkreving uten at det er trukket fra den ansatte, kan du søke NAV Innkreving om å få tilbakebetalt beløpet. Du må sende en skriftlig henvendelse for at NAV Innkreving skal kunne vurdere søknaden.
Send henvendelsen via kontaktskjema på altinn.no. Du må dokumentere hvilket trekk som faktisk er gjort med kopi av lønnsslipper for arbeidstakeren.
Retningslinjer for trekket
Som arbeidsgiver kan du trekke i alle typer godtgjørelser for personlig arbeid fra og med den måneden trekket blir iverksatt.
Arbeidsgiveren skal trekke det pålagte beløpet så lenge den ansatte får lønn eller lignende pengestøtter, med mindre du har fått skriftlig melding om å stoppe trekket.
Hvis lønnen eller en lignende pengestøtte er lavere enn det pålagte trekkbeløpet, skal bedriften trekke det beløpet som den ansatte ville fått utbetalt.
Du kan ikke endre trekket uten at NAV Innkreving gir skriftlig beskjed om det. Som arbeids- eller oppdragsgiver har du ansvar for beløp som ikke er trukket i samsvar med utleggstrekket.
Innbetaling
NAV Innkreving har flere kontonumre. Det er viktig at du betaler til riktig konto.
- Innbetaling av bidragstrekk: Kontonummer: 8276 01 00435
- Alle andre innbetalinger til NAV Innkreving: Kontonummer: 8276 03 00256
Mer om innbetaling av et trekkbeløp
Bruk KID-nummer
Bruk KID når du betaler inn, slik at betalingen blir registrert raskest mulig.
Når du bruker KID, trenger du ikke å informere om hva innbetalingen gjelder.
Betaling uten KID
Betaler du inn uten KID-nummer, må du sende en trekkliste så raskt som mulig til NAV Innkreving.
Du kan ikke motregne innbetalinger
Hvis bedriften din tidligere har betalt inn for mye for en lønnsmottaker, kan du ikke motregne dette i senere innbetalinger som gjelder andre personer.
NAV Innkreving vil i slike tilfeller betale tilbake for mye trukket beløp direkte til den som ble trukket.
For å tilbakebetale feilinnbetalt trekkbeløp trenger vi
- brev med krav om tilbakebetaling der du oppgir feilinnbetalt beløp, periode og navn på personen det gjelder
- lønnsslipp som dokumenterer trekkbeløpet
Brevet sendes til: NAV Innkreving, 9917 Kirkenes
Kontonummer
Når bedriften ber om tilbakebetaling av feilutbetalt trekkbeløp, må bedriftens kontonummer registreres på altinn.no.
Trekkbeløp blir ikke tilbakebetalt når
- beløpet er tilbakebetalt skyldner
- innkrevingssaken er avsluttet
Dette blir da en sak mellom deg som arbeidsgiver og den ansatte.