Hjelpemidler
FOR ARBEIDSGIVERE
|Oppdatert 3. august 2023
Kort om hjelpemidler
Ansatte kan ha behov for tilrettelegging og/eller hjelpemidler for å kunne utføre arbeidet best mulig. NAV kan gi varig utlån av hjelpemidler, tilskudd eller råd og informasjon om løsninger som kan dekke den ansattes behov.
Eksempler på hjelpemidler
- Hjelpemidler for personer med utfordringer knyttet til syn, hørsel, bevegelse, kommunikasjon, hukommelse eller organisering av arbeidsoppgaver
- Eksempler på hjelpemidler kan du finne på Hjelpmiddeldatabasen.no
- Forutsetningen er at den ansatte har en varig og nedsatt funksjonsevne (over 2 år)
- Du får ikke støtte til utstyr som det forventes skal finnes for at virksomheten skal ha en ordinær drift
- Råd om tilrettelegging som tilpasset arbeidstid eller hvordan en bedre kan organisere gjennomføring av arbeidsoppgaver. Les mer på Kunnskapsbanken.net
NAV kan gi veiledning om hjelpemidler til deg som arbeidsgiver, men det er den ansatte selv som må søke om de konkrete hjelpemidlene.
Andre tilbud fra NAV og samarbeidspartnere
- Tilskudd til funksjonsassistanse, mentor, inkluderingstilskudd, lese og sekretærhjelp og arbeids- og utdanningsreiser
- Er virksomheten din tilknyttet en bedriftshelsetjeneste, kan du her få hjelp til å få vurdert tilretteleggingsbehovet til din ansatte og eventuelt hjelp til å søke på hjelpemidler
- Om virksomheten ikke har egen bedriftshelsetjeneste, kan du kontakte NAV-kontoret for å få en arbeidsplassvurdering utført av fysioterapeut eller ergoterapeut
- Kommunehelsetjenesten er også aktuell samarbeidspart og en ansatt med tilretteleggingsbehov på arbeid har ofte tilsvarende behov i dagliglivet
Innhold
Kort om hjelpemidler
Ansatte kan ha behov for tilrettelegging og/eller hjelpemidler for å kunne utføre arbeidet best mulig. NAV kan gi varig utlån av hjelpemidler, tilskudd eller råd og informasjon om løsninger som kan dekke den ansattes behov.
Eksempler på hjelpemidler
- Hjelpemidler for personer med utfordringer knyttet til syn, hørsel, bevegelse, kommunikasjon, hukommelse eller organisering av arbeidsoppgaver
- Eksempler på hjelpemidler kan du finne på Hjelpmiddeldatabasen.no
- Forutsetningen er at den ansatte har en varig og nedsatt funksjonsevne (over 2 år)
- Du får ikke støtte til utstyr som det forventes skal finnes for at virksomheten skal ha en ordinær drift
- Råd om tilrettelegging som tilpasset arbeidstid eller hvordan en bedre kan organisere gjennomføring av arbeidsoppgaver. Les mer på Kunnskapsbanken.net
NAV kan gi veiledning om hjelpemidler til deg som arbeidsgiver, men det er den ansatte selv som må søke om de konkrete hjelpemidlene.
Andre tilbud fra NAV og samarbeidspartnere
- Tilskudd til funksjonsassistanse, mentor, inkluderingstilskudd, lese og sekretærhjelp og arbeids- og utdanningsreiser
- Er virksomheten din tilknyttet en bedriftshelsetjeneste, kan du her få hjelp til å få vurdert tilretteleggingsbehovet til din ansatte og eventuelt hjelp til å søke på hjelpemidler
- Om virksomheten ikke har egen bedriftshelsetjeneste, kan du kontakte NAV-kontoret for å få en arbeidsplassvurdering utført av fysioterapeut eller ergoterapeut
- Kommunehelsetjenesten er også aktuell samarbeidspart og en ansatt med tilretteleggingsbehov på arbeid har ofte tilsvarende behov i dagliglivet
Hjelpemiddelsentralen
NAV Hjelpemiddelsentral har ansvaret for hjelpemidler.
Hvis virksomheten din ønsker opplæring eller råd om hjelpemidler, kan du ta kontakt med NAV Hjelpemiddelsentral i fylket ditt.
Rådgivning fra NAV skjer for eksempel ved at virksomheten får besøk av Hjelpemiddelsentralen.
- Agder
- Innlandet (Hedmark og Oppland)
- Møre og Romsdal
- Nordland
- Oslo (inkludert Bærum, Follo og Romerike)
- Rogaland
- Troms og Finnmark
- Trøndelag
- Vestfold og Telemark
- Vestland (Hordaland og Sogn og Fjordane)
- Vest-Viken (Buskerud og Asker kommune)
- Øst-Viken (Østfold)
Finner du ikke svaret her? Ta kontakt med oss
Ring oss på 55 55 33 36
Åpent hverdager kl. 9–15. Vi kan ringe deg tilbake hvis ventetiden er over 5 min.
Se flere telefonnummer og tastevalgChat med oss
Du møter først chatbot Frida som har døgnåpent. Mellom klokken 9 og 15 på hverdager kan du be Frida om å få chatte med en veileder.
Kontaktskjema
Du kan skrive til oss hvis du ønsker hjelp til å rekruttere, inkludere arbeidstakere og forebygge sykefravær.