Samarbeider godt med NAV

Siv Samstad Kjøbli hadde først praksisplass. Nå har hun fått fast jobb ved Hurdalsjøen hotell- og konferansesenter.

–Jeg hadde praksisplass siden starten av oktober. Nå har jeg vært fast ansatt i to uker og trives kjempegodt her, sier Siv Samstad Kjøbli.

–Hotellyrket nytt for meg

–Jeg er utdannet førskolelærer og  jobbet tidligere som pedagogisk leder i en barnehage.  Jeg hadde evig dårlig samvittighet over ikke å få gjort en god nok jobb og ble til slutt sykmeldt, sier Kjøbli.

I dialog med NAV fikk hun ganske raskt mulighet til å prøve et annet yrke og fikk arbeidspraksis ved Hurdalssjøen hotell- og konferansesenter. Hun er takknemlig for den hjelpen hun fikk av NAV.

–Hotellyrket er nytt for meg og jeg er veldig glad for at jeg fikk sjansen her. Jeg synes det var veldig bra å få muligheten og har egentlig trivdes godt her hele tiden, sier Kjøbli, som jobber i hotellets resepsjon.

–Det har vært full klaff i resepsjonen, sier Kjøbli.

 

Samarbeider godt med NAV

Siv Samstad Kjøbli er et av flere eksempler på at hotellet samarbeider godt med NAV.

–Vi har et veldig godt samarbeid med NAV lokalt og med NAV Arbeidslivssenter Akershus. NAV-kontorene har gode virkemidler som er tilgjengelig for oss arbeidsgivere i vårt inkluderingsarbeid, sier direktør Pål Gjerstad.

Hotellet har også flere andre suksesshistorier med ansatte på arbeidstrening som har fått fast ansettelse. Hotellets nye vaktmester kommer blant annet fra Syria og kom inn gjennom arbeidstrening.

–Vi har også tatt inn flere unge jenter i renholdsavdelingen som vi har tilbudt fast jobb. To av de velger nå å gå i gang med studier, sier husøkonom Edel Steen.

Gjerstad mener flere bedrifter bør åpne dørene for arbeidstrening.

–De får inn mange flinke folk og det skaper positivitet internt. Fra å være skeptiske opplever de ansatte disse personene som et friskt pust i arbeidsmiljøet.  Vi er også opptatt av å inkludere ungdommer til arbeidstrening. Vi ser ofte en stor mestringsfølelse og opplever at de blomstrer, sier Gjerstad. 

Stor vektlegging på utforming

Hotellet har hatt en god omsetningsvekst de siste årene.  I 2016 hadde de en omsetning på 35 millioner og i 2017 vel 44 millioner. Resultat har også blitt mye bedre.

–Vi har kuttet mye kostnader og reforhandlet mange avtaler. Vi er også blitt flinkere til å samarbeide på tvers av avdelingene, sier Gjerstad.

Hotellet er pusset opp for cirka 30 millioner kroner de siste årene. Hotellet har i utgangspunktet mange godt voksne ansatte både på renhold og i restauranten.

Ved ombyggingen er det lagt stor vekt på utforming som letter arbeidet og reduserer tunge løft med tanke på å få seniorene til å kunne stå i arbeid lengre.


Betydelig sykefraværsreduksjon

Edel Steen kan fortelle om en betydelig reduksjon i sykefraværet de siste årene. Tallene viser:
2015: 8, 84 prosent
2016: 5,28 prosent
2017: 4,94 prosent

–Vi jobber litt smartere alle sammen. Det er i tillegg gjort mye på de enkelte rommene for å gjøre ting enklere for de ansatte. Terskler er fjernet og det er blitt vaskbare gulv i stedet for tepper, sier Steen.

­–Vi er blitt veldig opptatt av at man kan jobbe på tvers av avdelingene og er veldig tidlig på i forbindelse med sykefravær, tillegger Pål Gjerstad.

 

Faktaboks:
*Hurdalsjøen hotell- og konferansesenter ble opprinnelig bygget og åpnet så tidlig som i 1969. Det ble åpnet som et kurs- og konferansehotell for Norsk Lektorlag. Hotellet er blitt pusset opp ved flere anledninger og er nå et eget A/S som eies av Utdanningsforbundet. Det har pr. i dag 111 rom og syv suiter.
*Hotellet ligger idyllisk til ved Hurdalsjøen, som er en innsjø i kommunene Eidsvoll, Nannestad og Hurdal i Akershus fylke. Hurdalsjøen hotell disponerer en 52 måls strandtomt, en stor snekke og har 15 kanoer/kajakker. Det er en egen frisbee golfbane og på vinteren driver de utleie av blant annet ski og sparkstøtter.

DSC_0324
Edel Steen (fra venstre), Siv Samstad Kjøbli og Pål Gjerstad på Hurdalsjøen hotell. (Foto. Torbjørn Andersen)