Til deg som er funksjonsassistent
Som funksjonsassistent skal du gi nødvendig praktisk hjelp slik at arbeidstaker kan utføre sine arbeidsoppgaver. Du kan også være ledsager på tjenestereiser og gi personrelatert assistanse.
Som assistent skal du ikke utføre arbeidstakers ordinære arbeidsoppgaver, heller ikke ved sykefravær eller annet fravær.
Dersom du både er brukerstyrt personlig assistent og funksjonsassistent er det viktig å skille mellom disse to assistent-rollene. Se mer om dette under Sykefravær.
Ferie
NAV refunderer feriepenger ved hvert refusjonskrav.
Lønn ved ferieavvikling dekkes derfor ikke og det må trekkes for minimum 4 uker (lovpålagt ferie) når arbeidstaker med funksjonsassistanse avvikler sin ferie.
Sykefravær
NAV dekker lønn til syk assistent i arbeidsgiverperioden på 16 dager, slik at arbeidsgiver ikke får utgifter ved korttidsfravær på grunn av sykdom.
Når arbeidstaker er syk
- Funksjonsassistanse kan bare benyttes når arbeidstaker faktisk er på arbeid.
- Arbeidsgiver kan få refusjon for lønnsutgifter for deg dersom du ikke kan utføre andre arbeidsoppgaver (i inntil 16 dager)
- Der arbeidstaker har både funksjonsassistanse og brukerstyrt assistanse, er det kommunen som skal dekke det økte behovet for assistanse hjemme ved sykefravær.
- Funksjonsassistanse kan ikke benyttes utover sykmeldingsgraden. Ønsker arbeidstaker å «prøve seg» i jobb igjen må sykmeldingsprosenten reduseres tilsvarende.
Når du som funksjonsassistent er syk
- Arbeidstaker må få sitt behov for assistanse dekket.
- Hvis du er syk vil NAV dekke din lønn i arbeidsgiverperioden på 16 dager.
- NAV kan dekke lønn til «vikar-assistent» i inntil 16 dager.
Permittering
Dersom personen du er funksjonsassistent for blir permittert, er det viktig at du raskt tar kontakt med din arbeidsgiver.
NAV kan bare dekke lønnsutgifter i inntil 16 dager fra den dagen arbeidstaker med funksjonsassistanse blir permittert.