Publisert 25. mars 2024
Førerledelsen i Sporveien Trikken AS har lenge jobbet systematisk med sykefravær. Likevel har sykefraværet vært høyt over tid og det var behov for å tenke nytt. Som IA-bedrift var førerledelsen derfor nysgjerrige på hva et samarbeid med NAV Arbeidslivsenter Oslo kunne tilføre. Med god hjelp fra IA-rådgiver Amir Jukovic fra arbeidslivssenteret har de nå flere verktøy å spille på.
Hos Trikken er det ikke uvanlig at lederne bruker 40-50 prosent av tiden sin til å følge opp sykefravær. Førerledelsen opplever også en klar økning av psykiske plager som årsak til fravær, noe som krever ekstra kompetanse for å kunne støtte de sykemeldte på rett måte. I en slik situasjon har det vært nyttig å få hjelp av NAV Arbeidslivsenter Oslo.
Samarbeid mellom ledelse, tillitsvalgte og verneombud
Som IA-rådgiver hjelper Amir Jukovic bedrifter som har for høyt sykefravær. Han forteller at forskning fra STAMI (Statens arbeidsmiljøinstitutt) viser at det viktigste arbeidet med sykefravær skjer gjennom forbedring av arbeidsmiljøet.
- Og arbeidsmiljøet, det handler ikke om det sosiale på jobben, men om gjennomføringen av selve arbeidet. For å få til forbedring av arbeidsmiljøet må ledelsen samarbeide godt med tillitsvalgte og verneombud. De vet hvor skoen trykker blant de ansatte, og ledelsen sitter på budsjett og rammer. Sammen kan de finne gode løsninger på utfordringer i arbeidshverdagen, sier Jukovic.
Imran Yousaf, seksjonsleder, og Sporveien Trikken kjenner seg igjen i dette:
- Sporveien har et godt etablert trepartssamarbeid, men vi har nå fått til et enda bedre samarbeid og kommunikasjon mellom førerledelsen og de tillitsvalgte her på Trikken, og vi bruker gjerne tillitsvalgt og verneombud som sparringspartnere. Vi ønsker jo det samme og jobber mot det samme målet: At de ansatte skal trives på jobb og mestre sine arbeidsoppgaver.
Siri-Lill Sevilhaug, tidligere hovedverneombud hos Sporveien Trikken, opplever at ledelsen har gjort mye bra og at samarbeidet lover godt fremover.
- Lederne er enige om at det fortsatt er nødvendig å jobbe systematisk med sykefravær, og det vil bli enklere med de nye verktøyene. Dette inkluderer tilgang til faglig oppdatering, veiledning, og ekspertbistand. For å oppnå positive endringer i sykefraværsstatistikken, vil det kreve både engasjement fra ledelsen og de ansatte over tid, før resultatene forhåpentligvis blir synlige på sykefraværsstatistikken.