Meld fra om nedbemanning
FOR ARBEIDSGIVERE
|Oppdatert 16. april 2024
Hvis du vurderer eller skal si opp ansatte, skal du så tidlig som mulig sende melding til NAV.
Innhold
Hvis du vurderer eller skal si opp ansatte, skal du så tidlig som mulig sende melding til NAV.
Meld fra til NAV
Kopier lenkeLenken er kopiertMeld fra så tidlig som mulig hvis du vurderer oppsigelse eller skal si opp ansatte.
Når vi har fått meldingen, tar vi som hovedregel kontakt med virksomheten for å avtale et møte med ledelsen og tillitsvalgte.
Hvorfor melde fra til NAV
Meldeplikten skal sikre at vi kan hjelpe virksomheten og de ansatte som er berørt gjennom å avklare situasjonen og diskutere mulige løsninger.
Vi vil også informere om hvilken hjelp vi kan gi ansatte som er sagt opp eller permittert. Virksomheten og NAV skal også avtale videre samhandling.
Hva er masseoppsigelse?
Kopier lenkeLenken er kopiertMasseoppsigelse er når 10 eller flere ansatte blir sagt opp innenfor en periode på 30 dager. Masseoppsigelser vil tidligst tre i kraft 30 dager etter at du har gitt NAV melding om oppsigelsen.
Se arbeidsmarkedsloven § 8 og arbeidsmiljøloven § 15-2 for mer om arbeidsgiverens meldeplikt ved oppsigelser og permitteringer.